Hej greger
Inte lätt att artbestämma ifrån dina bilder, men jag försöker :-)...från varje svamp skulle man so ovan- och undersidan. Kan inte dom svenska namn, bara dom latinska tyvärr….du kan ju googla dom ;-)
Bild 1: tror mest på H. conica, även om jag inte kan se att den svartnar. Om den hade en fjällig hatt kan det vara H. intermedia (sällsynt). Eller kanske en lite orange H. persistens.
Bild 2: Kantarellvaxing H. cantharellus är troligt. Men om hatfjällen är svarta då är det H. coccineocrenata (på fuktiga platser) eller H. turunda (på torra platser).
Bild 3: Galerina sp.
Bild 4, 6: Kanske mönjevaxing, H. miniata. Det finns en makroskopiskt identiskt H. helobia som måste skiljas mikroskopiskt och som får en vitköksdoft när den har liggat lite inom en burk.
Bild 5: Hmm…vällit svårt utan ovansidan. Om hatten var spetzig då H. persistens, annars H. chlorophana. Tycker foten ser slät ut, det kan tyda på H. chlorophana….
Hälsningar
Hej
Just det Bild 1 är nog Scharlakansvaxing, H. punicea, den glömde jag helt bort :-)
Tror inte riktigt på H. ceracea, därför hatten ser slemig ut, men det är mycket möjligt. Svårt att se om den har en liten spetz eller ej, också H. persistens kan vara nästan helt platt.
Kantarellvaxskivling stämmer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.