Igårkväll plockade jag kremlor och gick efter metoden “smaka”. Jag hittade bland annat Russula vinososordida som jag då inte kände till att den inte finns med som matsvamp utan beskivs som skarp. Det märkliga är att jag upplevde den inte skarp, snarare mild. Jag smakade av den både i skogen och när jag rensade. Jag är helt säker på att det var Russula vinososordida jag plockade. Någon som har en förklaring? En skarp kremla som smakar milt?
Hej Tommy, R.vinososordida är en sällsynt art vars utbrednings område är Östra Finlands betesmarker, oftast under björk
(Betula pubescens)några fynder under gran och tall.Sporpulver okra.Köttet, först grånande sen nästan svart, blir långsamt orange-rosa med formalin.Lukt svag, fruktlig.Smak nästan mild, de som inte äter peppar känner den som en aning skarp.Beskrevs av Ruotsalainen och Vauras år 2000.
Svenska fynder i Jämtland.Liknande:R.integriformis, R.pubescens, R.vinosa alla med grånande kött.Hoppas att det hjälper dig.
oj, ja då var det helt klart inte R. Vinososordida jag hittade för jag hittade “massor” av denna svamp. Jag var i Hälsingland utanför Bollnäs och plockade. Jag får ta en bild och lägga ut här så kanske jag får hjälp med identifiering av svampen istället.
Tack för hjälpen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.