0 249 visningar

9 svar

Jämtlandssvampar

Karin W

30 aug 2011 kl. 22:01

Oj vad mycket svamp det fanns i skogarna i Jämtland. Tyvärr hann jag inte titta så mycket på dem. Men några hamnade i alla fall på bild. Tacksam för förslag!

Serie 1: En Cortinarius som växte i stor mängd i granskog.

0

Karin W

30 aug 2011 kl. 22:07

Serie 2: En vaxskivling som växte på en myr. Jag tror det är mönjevaxskivling, kan det stämma?

0

Karin W

30 aug 2011 kl. 22:09

Serie 3: En blek sopp som växte i granskog.

0

Irene A

30 aug 2011 kl. 22:22

Den första är eldspindling

Soppen ser ut som Leccinum percandidum. Den brukar räknas som en färgvariant av tegelsopp, men jag har alltid sett den under granar..!

0

Karin W

30 aug 2011 kl. 22:32

Det fanns björk i skogen också. Jag vet inte vilka träd som växte intill soppen. Växer percandidum med björk?

0

Karin W

30 aug 2011 kl. 22:34

Tar tillbaks förra inlääget. Jag läste ditt alltid som aldrig. Gran stämmer alltså med percandidum.

0

Hans Myhre

30 aug 2011 kl. 22:36

Enig med Irene, men denne Leccinum…det må ha vært en bjørk der.. har heller aldri sett denne i ren granskog.

Vaxingen må være H. substrangulata. Den er neste identisk med mønjevaxingen men kan skilles på sporene. Vokseplassen ..myr.. indikerer denne.

0

Karl S

31 aug 2011 kl. 10:27

Serie 1 är Cortinarius limonius, första bilden är något för röd.

0

Irene A

31 aug 2011 kl. 10:48

Den vita soppen - om det stämmer att det är en variant av tegelsopp, borde den växa med björk. Det gör den kanske också, även om närmaste björk kan stå 50 meter ifrån.

0

Karin W

31 aug 2011 kl. 21:49

Nu har jag mätt sporerna på vaxingen och de är oftast större än 10 mikrometer, vilket tyder på substrangulata. Däremot är sporerna inte insnörda på mitten som på bilden i Funga Nordica, men det behöver de enligt texten inte alltid vara.

Tack Irene, Hans och Karl för all hjälp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone