0 742 visningar

8 svar

Vinsten

Gunilla Haglöf

24 sep 2003 kl. 00:07

Hej, finns det någon som vet var man kan få tag på vinsten i närheten av Göteborg? Jag använder det när jag färgar garn med svamp.

0

lilla my

24 sep 2003 kl. 09:33

Har du testat apoteket, eller en välsorterad färghandel? Annars rekommenderar jag att du vänder dig till ett hemslöjdsgille, eftersom vinsten traditionellt använts till färgning även av de som växtfärgat garn och tyger.

0

Stora my

24 sep 2003 kl. 22:39

På Gamla Ullevi hittar du vinsten.
Vinst för Blåvitt över Djurgården ikväll !!!

0

lilla my

26 sep 2003 kl. 07:58

Psst! Som dotter och dotterdotter till växtfärgare gick jag och kollade i “arkivet”, Boken “Växtfärgning” av Sandberg och Sisefsky (Nordstedts 1967, 1972).Vinsten kallas på apoteket för Kalii Bitartras eller C4H5O6K. Förväxla inte med vinstenssyra, vinsyra, kalium-natriumtartrat mfl besläktade produkter. Lycka till, hoppas det blir snyggt!

0

Gunilla Haglöf

27 sep 2003 kl. 18:28

Hej lilla My, tyvärr säljer inte apoteket Vinsten längre. Förut kunde man köpa en massa olika kemikalier där men det är slut med det. Jag ska testa med färghandeln.

0

Gunilla Haglöf

27 sep 2003 kl. 18:30

Hej Stora My, naturligtvis gick vinsten till Blåvitt. Lär dig krypa, lär dig gå, lär dig älska IFK

0

Erik Ekholm

29 sep 2003 kl. 22:43

Hej,

om jag får komma med en annan väg att tackla problemet?

I livsmedelsbutiker brukar det finnas vinsyra (ihop med hjorthornssalt, bikarbonat och kryddor). Om du neutraliserar den med kaustik soda (som man har för att lösa upp proppar i avloppet, se upp, frätande!) så får du natriumtartrat. Natriumtartrat är kemiskt mycket nära besläktat med kaliumtartrat, vinsten, och torde för växtfärgning vara ett fullgott substitut.

0

Gunilla Haglöf

30 sep 2003 kl. 14:09

Hej Erik, vet du i så fall vilka mängder eller vad man kan söka reda på sånt? Det kanske finns någon sida på nätet?

0

Erik Ekholm

30 sep 2003 kl. 19:33

Hej Gunilla, jag har läst och räknat lite. Om du tar (vattenlösning av) 40 g kaustik soda till 150 g vinsyra så ska det ge 172 g “vinsten”. Jag läser att det är svårlöst, så det borde bilda en fällning som du kan samla upp i ett melittafilter, spola rent med vatten och torka väl. Detta surrogat har något lägre molekylvikt än äkta vinsten, så du bör ta 10 % mindre än receptet säger.

Men jag läser också (i Bra Böckers lexikon) att vinsyra används “vid färgning av textilier” så du kanske kan använda det direkt och strunta i detta med sodan? Särskilt om du ändå tillsätter någon syra vid betningen (gör du det?), då borde det fungera bra. I så fall ska du ta 20 % mindre vinsyra än den mängd vinsten som receptet föreskriver.

Hoppas du är hjälpt av detta. Själv har jag aldrig färgat garn så jag vet inte mycket om den biten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone