Psst! Som dotter och dotterdotter till växtfärgare gick jag och kollade i “arkivet”, Boken “Växtfärgning” av Sandberg och Sisefsky (Nordstedts 1967, 1972).Vinsten kallas på apoteket för Kalii Bitartras eller C4H5O6K. Förväxla inte med vinstenssyra, vinsyra, kalium-natriumtartrat mfl besläktade produkter. Lycka till, hoppas det blir snyggt!
Hej,
om jag får komma med en annan väg att tackla problemet?
I livsmedelsbutiker brukar det finnas vinsyra (ihop med hjorthornssalt, bikarbonat och kryddor). Om du neutraliserar den med kaustik soda (som man har för att lösa upp proppar i avloppet, se upp, frätande!) så får du natriumtartrat. Natriumtartrat är kemiskt mycket nära besläktat med kaliumtartrat, vinsten, och torde för växtfärgning vara ett fullgott substitut.
Hej Gunilla, jag har läst och räknat lite. Om du tar (vattenlösning av) 40 g kaustik soda till 150 g vinsyra så ska det ge 172 g “vinsten”. Jag läser att det är svårlöst, så det borde bilda en fällning som du kan samla upp i ett melittafilter, spola rent med vatten och torka väl. Detta surrogat har något lägre molekylvikt än äkta vinsten, så du bör ta 10 % mindre än receptet säger.
Men jag läser också (i Bra Böckers lexikon) att vinsyra används “vid färgning av textilier” så du kanske kan använda det direkt och strunta i detta med sodan? Särskilt om du ändå tillsätter någon syra vid betningen (gör du det?), då borde det fungera bra. I så fall ska du ta 20 % mindre vinsyra än den mängd vinsten som receptet föreskriver.
Hoppas du är hjälpt av detta. Själv har jag aldrig färgat garn så jag vet inte mycket om den biten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.