0 596 visningar

11 svar

Mjölskivling?

Berit

6 sep 2006 kl. 09:32

Hittade massor med vad jag tror är mjölskivling ute på gräsmattan i morse. Men jag hittade dettta forum först när jag hade rensat svampen, toligt jag vet :) Men jag tänkte iaf kolla med er så det stämmer att det är just en mjölskivling. Svampen luktar tydligt mjöl och när jag har nu har förvällt den så luktar den..ja inte direkt svamp som kantareller eller sopp, utan nån annan slags doft. Ska se om jag kan gå ut senare o hitta fler o ta nya foton…innan jag äter jag lovar ;)

0

LB

6 sep 2006 kl. 09:57

Hej,

Jag kan tyvärr inte svara på vad det är för någon svamp du plockat, men jag tror inte det är mjölskivling. De mjölskivlingar jag plockat och de du kan se bilder på under matsvampar på denna sida, har mycket tydliga nedlöpande skivor. Det ser inte din svamp ut att ha men det kan vara svårt att avgöra från ett foto. Dessutom ser foten ut att ha annan färg än skivorna vilket inte heller stämmer på mjölskivlingen som är gråvit med lätt rosaton på utvuxna skivor. Vi får se vad svampkonsulenterna säger :-)
/LB

0

Berit

6 sep 2006 kl. 10:00

ja nu var det ju så att detta exemplar var ganska rejält angripet, därav att det låg i soppåsen ;) Så denna är mörkare än de som ligger i pannan om man så säger. Jag har tittat på fotona i matsvampar och den är mycket om inte exakt. Dessutom var de ljusare även uppe på ovansidan av hatten.

0

Berit

6 sep 2006 kl. 10:01

Glömde fråga dej, vad tycker du det luktar om de när du förväller eller steker mjölskivling?

0

Franco Matli

6 sep 2006 kl. 10:02

Hej Berit, din svamp är inte en mjölskivlig.Den påminner mera om en ljus blåmusseron

0

Berit

6 sep 2006 kl. 10:05

“• Hatt välvd till utbredd, gråbrun, med eller utan inslag av blått och violett.
• Skivor urnupna, blåvioletta
• Fot blåviolett, vitpudrad upptill.
• Kött blekt gråviolett, med en karaktäristisk lukt påminnande om bränt gummi.”

För mej är det inte en enda grej som stämmer in på “min” svamp ;)

0

Irene A

6 sep 2006 kl. 10:21

Hmm, hur tycker du att den stämmer med den här beskrivningen då?

Hatt vitgul till gråvit eller grågul, blank
Skivor breda och urnupna mot foten, först gulvita, sedan skära till grårosa
Foten tjock och kompakt, vit
Köttet vitt och fast
Lukt först mjöllik, sedan som härsken olja
Smak mild

Bolmörtsskivling - bara ett exempel på vad det möjligen skulle kunna vara. Tyvärr är det många giftsvampar som luktar mjöl också.

0

Franco Matli

6 sep 2006 kl. 10:23

Det finns stora variationer inom arterna och svampexperterna vet det men inte nybörjarna.Det beror på växtplatse, ljus, vatten och vilken tred är svampens kompanjon.Individuella skillnader kan vara ganska stora, därför man använder mikroskopet, ändå ibland kommer man inte fram till en säker identifikation.
Det finns forfarande oupptäckta svampar i våra skogar.
Luktsinne är olika hos olika människor, samma lukt kan uppfattas helt olika.Inte alla svampar som luktar gott är ätliga.

0

Berit

6 sep 2006 kl. 10:23

Ja det är den jag är rädd för att det kan vara. Det är den som man lättast kan blanda ihop mjölskivling med vad jag förstår. Men härsken olja vet jag inte om det luktar…kanske

0

Franco Matli

6 sep 2006 kl. 10:28

Instämmer med Irene.Den kan vara en
Bolmörtskivling.Den variera ganska mycket.Skyldig till de flesta svampförgiftingar i Frankrike där den kallas “Le perfide” den förrediske

0

Michael Krikorev

6 sep 2006 kl. 11:18

Håller med Irene och Franco, det är definitivt inte mjölskivling, och du bör absolut inte äta svamp som du inte med säkerhet kan artbestämma som matsvamp!

0

Berit

6 sep 2006 kl. 11:24

Nej då jag äter inget om jag inte är helt säker, det är ju därför jag frågar om den här ;)
Jag slänger den direkt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone