hittade lite snabbt en länk
http://www.swefungi.se/PAGES_AC/Clavaria_purpurea2.html
Hej!
Som du märkte Lena M har svampen bytt namn och heter luddfingersvamp.
På 1980 talet hittade jag den i flera skogar, och sedan har vissa skogar avverkats.
I helgen sprang min kompis på den, men den hade tappat färgen.
Vad vacker den var på fotot en riktig proffsbild, min kamera kan inte ta upp lila färger och blå på rätt vis de blir förvrängda i färgen.Kanske om man fotade manuellt med stativ så skulle det bli bättre.
Det finns ett par stycken svampar till av samma struktur “familj” Clavaria, maskfingersvamp den är vit och rökfingersvamp beige, de växer i grannens gräsmatta, jag tror att purpurea trivs på kalk eller grönsten.
Hej igen!
Det latinska namnet finns kvar Clavaria purpurea tror jag det är det svenska som ändrats, om man tittar på den under lupp så är svampen borstig eller luddig.
Att hitta på svenska namn till svampar är nog inte så lätt.Vissa namn med violett ex.kan ju vara förbrukade.Omfruktkroppen är luddig under förstoringsglase är associationen till namnet bra tycker jag.
När är ändå fingersvampar är på tapeten: har någon sett violett fingersvamp i år? (Clavaria zollingeri) Vi hittade den förra året och för 6 år sedan på vår udde som består av gamla ängsmarker. Vi slår med lie där varje år. Vore intressant att veta hur pass ovanlig den är.
(Fantastisk bild, Lena)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.