Christer Matsson
31 aug 2011 kl. 21:26
Hej!
Ett “litet” inlägg med två huvudfrågor - artbestämning och giftfråga.
Jag har tänkt en del på det här med giftsvampar och förväxlingar och frågan aktualiserades för någon dag sedan då jag hittade en liten brun del av en svamphatt bland mina trattkantareller vid rensningen. Tänk om jag missat den! Nu vet jag inte om den svampen var giftig…kanske någon vet? OM det är en giftsvamp, hade den lilla svampen kunnat orsaka allvarlig förgiftning eller måste det till större mängder? Man blir ju lite orolig när man ibland äter torkad svamp som andra plockat…
Har hittils bara läst att de kan orsaka förgiftning men hur mycket svamp behöver man äta för att bli sjuk?
Jag har sannerligen ingen önskan att bli dålig så jag tänkte fråga någon som vet, kanske på detta forum.
Bifogad bild innehåller från vänster:
1. “Den lilla bruna svampen”
2. Trattkantarell
3 & 4 Svampar som jag tror är samma art men som vid en (mkt)snabb blick kan tas för trattkantareller. (x-hätting, x-skivling?)
5. Rödskivig kanelspindelskivling - tror jag.
Tacksam för svar.
Trattkantarell och förväxlingssvampar
Jag tycker alla dina svampar ser ut som spindelskivlingar i sektionen Dermocybe 8=) Fast med lite god vilja kanske nr 2 kan vara en trattis fast man inte ser “tratten”.
Nr 3-4 är förmodligen Cortinarius croceus, ingen fara om du fått i dig några sådana, eventuellt lite magont på gr av anthrakinon-ämnen.
Hattbiten ser ut som en spindling, men i så fall inte någon av de farliga arterna.
Hur mycket behövs för en förgiftning? Det beror på vilken art det är fråga om, personens vikt + 100 andra parametrar. Det anses att det behövs en “bit” av en hatt av Corinarius speciosissimus (toppig giftsp.) för en livsfarlig förgiftning, men hur stor bit?
Saken är ju den att det inte utförs experiment med människor för att utröna sådana frågor. Allt man har att gå efter är utsagor efter olyckor med giftsvamp. Person x har fått leverproblem y efter att ha ätit z gram lömsk flugsvamp, typ.
Du kan läsa mer om sampgifter på vår webbplats:
http://svampistockholm.org/toxique.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.