0 322 visningar

9 svar

Äter ni riddarmusseron?

gunhild Nordås

31 aug 2011 kl. 22:01

Det finns fina riddarmusseroner på tallheden nu, men jag har gått förbi dem några år, hur är det med er, plockar ni dom?

0

Hans Myhre

31 aug 2011 kl. 22:08

Nei. Den gir Rhabdomyolyse, dvs. lekkasje fra tverrstripet muskulatur, blant annet hjertet.

0

Irene A

31 aug 2011 kl. 22:09

Jag har slutat, det finns så mycket annat att försöka hinna med att plocka :-)

0

Draken

31 aug 2011 kl. 22:21

Jag tar dem inte

0

Tina Nordberg

31 aug 2011 kl. 22:58

Nej, vågar inte längre.

0

klas jaederfeldt

31 aug 2011 kl. 23:32

jag äter fortfarande , som blandsvamp kanske ett tiotal svampar, inte som dårarna som åt riddrmurreron morgon middag kväll i flera dagar

0

Stisse/Mjölby

1 sep 2011 kl. 00:41

Aldrig! Ingen människoföda!

0

klas jaederfeldt

1 sep 2011 kl. 00:48

jag tycker ni e lite larviga, riddarmusseronen har ätits sedan nästan urminnes tider i sverige och anses som en bra matsvamp, för att npgra idioter i frankrike ätit den morgon middag kväll i flera dagar ( och kanske inte den svamoen heller, utan ev. en spindelskivling,vem vet)  blivit sjuka , så kan man måttligt äta svampen utan att vara rädd.
någonstans läste jag i någon Norsk svamptidning, minns inte var,eller när att flera svampar som vi äter kan ge liknande efekt på musklerna vid omåttligt ätande

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2011 kl. 06:33

Har aldrig trott på den franska skrönan.

0

Karl S

1 sep 2011 kl. 14:24

Såvitt jag förstått av de artiklar som skrivits (i franska mykologtidskriften le Bulletin SMF), har riddarmusseron orsakat förgiftningar främst hos patienter med njurproblem. Den rekommenderas inte för barn heller.

Jag äter den någon enstaka gång, och alltid i liten mängd som blandsvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone