Halloj!
Har plockat några soppar som jag tror att jag har artbestämt…med hjälp av så väl svampbok som denna eminenta sida. :)
De har - av vad jag kan bedöma - de karakteristiska dragen i fråga om färg, mönster, form och hur de rodnar eller ändrade färg vid tumning osv.
Bild 1 - Tegelsoppar små till stora
Bild 2 - Björksopp t.v men den till höger? Ett gammalt ex? Den var mkt “svampig” i hatten och inget jag använde…
Bild 3 - Brunsopp. Är lite osäker men några bilder på den här sidan tycker jag är identiska.
De plockades alla i en halvgammal granplantering i Skåne med öppna ytor och björkar mm och mkt mossa.
Vore mycket tacksam för svar och råd. (och om jag vågar äta dessa svampar som jag stekt och har lagt i frysen i väntan på om de kan artbestämmas “på riktigt”.) :)
Tegel-, björk- och brunsopp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.