hej
jag vidarebefordrar en fråga till forumet angående ev. risker vid förtäring av mångkransad spindelskivling
själv har jag ätit den utan problem - men aldrig i så stora mängder
“en liten fråga om överkänslighet mot Mångkransad spindelskivling. Vi var tre som åt ganska stora mängder av svampen igår, alla förstagångsätare, och en fick våldsamma diaréer efter ca 2-3 tim samt yrsel. Min mage har varit orolig hela natten och är det fortfarande nu på morgonen, en av oss hade inga symptom.
Är detta vanligt med denna svamp? jag antar att det inte rör sig om en regelrätt förgiftning utan överkänslighet plus att vi åt stora mängder. Mångkransad spindelskivling har väl inga förväxlingsarter direkt va? den vi åt växte på en gräsmatta vid en lekpark och nära björk.
är bara lite nyfiken på om du råkat ut för något liknande och för att lugna henne som blev så dålig, hon var lite orolig att vi blivit förgiftade..”
jag vet inte om han har bild på svampen men ska ställa frågan snarast…
ny info
“Vi drack 2 öl var innan maten. första laddningen av svampen stekte vi ganska väl medan den andra kanske inte var lika välstekt. vi åt mkt, säker minst 15-20 svampar var (det var ju så gott). Vi är säkra på att det är just Mångkransad vi åt om det nu inte finns någon annan art som växer på gräs vid björk och ser likadan ut.
Pratade med hon som mått värst och det har fortsatt nu på morgonen med diarré och huvudvärk
Hon känner sig orolig att hon är förgiftad på allvar..vi försöker lugna henne. Vi andra två har haft oroliga magar, bubblar och uppblåsthet.
Ställ gärna frågan på forumet!
“
jag har rått dem att uppsöka läkare om det fortsätter vara besvär
Har dom matglada tittat på några bilder av mångkransad? Minns de hur den såg ut? En bild hade hjälpt.
Det finns knappas någon farligt giftig spindling som liknar den arten, men vad menas med “likna”? man vet ju inte vad dom insjuknade hade för kriterier. Kan vara vad som helst från “svampen har hatt och fot, alltså är det mångkransad”, till detaljerad färg- och cutisstruktur och mikroskopi.
Bifogar ett par bilder på svampen vi åt. Illamåendet för den som mådde värst höll i sig från 22.00 till ca 17.00 dagen efter med kräkningar, diarré och huvudvärk. för oss två övriga var magen orolig samma tid. Någon som upplevt samma med Mångkransad spindelskivling? Vi åt som sagt ganska stor mängd och all svamp kanske inte var helt genomstekt plus i kombination av öl. Så här i efterhand så vet man att det var oklokt att äta så stora mängder av en svamp man inte provat tidigare..
mångkransad spindelskivling
Rätt art, utan tvekan.
Stor mängd och ev. lite för dåligt genomstekt kan nog vara en förklaring.
Men jag funderar också på hur pass närbesläktad den är med rimskivling (rimspindling), som även den kan ge besvär hos vissa ihop med alkohol.
Själv har jag inte upplevt några besvär av den mångkransade - men inte av rimskivling heller.
Jo C. triumhpans är ju ingen tvekan, och det är säkert som Irene säger med mängden och graden av tillagning.
C. triumphans och C. caperatus är tämligen avlägset släkt, den förra har visats vara en systerklad till Phlegmacioides, medan den andra eventuellt kan bilda en sektion Rozites tillsammans med arter från Södra Halvklotet. Se
Garnica S., M. Weiß, B. Oertel, F. Oberwinkler , 2005: A frameworkfor a phylogenetic classification in the genus Cortinarius (Basidiomycota, Agaricales) derived from morphological and molecular data — Can. J. Bot. 83: 1457-1477.
Bifogat en del av kladogrammet,
Tack. känns skönt att få bekräftat att vi verkligen ätit Mångkransad spindelskivling och inget annat. Konstigt bara att det blev så kraftig reaktion..Bifogar en bild på växtplatsen..och visst kan det vara möjligt att hund kan ha pinkat på någon svamp men kan det verkligen skapa ett så kraftigt illamående så snabbt inpå måltiden? Det var nog snarare en reaktion på vår oförsiktighet samt mängden av svamp vi frossade i oss..
Växtplats C Triumphans
Den mångkransade är en mkt god matsvamp. Har ätit den ett par ggr till efter illamåendet utan att känna någonting konstigt. Kan tillägga att jag inte åt samma stora mängd plus att jag såg till att steka den mer. Den mångkransade är lätt att känna igen samt att dess växtplats är gräsmattor och inte skog (där det kan vimla av spindlingar) Är man säker tycker jag man ska prova annars kan man missa mången god svamp..
Vad jag förstår är det ganska individuellt vad magen tycker om svamp. Jag tycker det kan vara lite hårdsmält ibland, oavsett vilken svamp. Äter med måtta..
Trattisar känner jag inget av, men min kompis får väldigt ont i magen av dessa.
Det är också bra att tillvänja magen, brukar man aldrig äta svamp och sedan vräker i sig blir det en chock.
Jmfr baljväxter. Ovana får lätt gaser och magknip, men efter ett tag så försvinner dessa problem.
jag har alltid hittat den mångkransade spindelskivlingen under björkar, gärna äldre sådana, och i gräsmark
ibland betad gräsmark ibland klippt - ofta dock i helt otuktad gräsmark under björk
tillägger oxå att det tog mig tre år av studium av denna art innan jag vågade provsmaka den
växtplats, lukt o smak och skivornas färg var det som gjorde mig säker på den
nu är den en av mina favoriter men hittar sällan så stora mängder att jag riskerar att föräta mig på den
helt ok blandsvamp dock tycker jag
passar bra med rimskivling champinjoner etc…
Åt den igen idag. Växer på två gräsmattor på vägen hem från jobbet och på båda ställena växer det björk, borde nämnt det i mitt tidigare inlägg.
Håller med Bo att det är en god blandsvamp, fast och bra i köttet och blir vacker stekt i skivor.
Passar mig dock från att äta allt för stora mängder på en gång.
Det behöver ju trots inte vara svampen, det går just nu i hela landet en rätt aggresiv magsjuka. Vi hela familjen hos mig sjuknade in med samma symptom som du nämner. Vi hade inte ätit svamp och inte ens ätit tillsammans. Många runt om mig som nu fått exakt samma symptom och alla har blivit friska relativt snabbt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.