0 663 visningar

4 svar

Pepparkremlor?

Kristina i Lund

1 sep 2011 kl. 13:18

Jag hittade ett gäng fina kremlor idag. Foten på dem är rödaktig. I Nya svampboken läser jag mig till att det nog är pepparkremlor. Men jag känner inte någon skarp smak? Smakade på samtliga redan i skogen. Går det att avgöra med hjälp av mina bilder?

0

Irene A

1 sep 2011 kl. 13:22

Jag tror minsann att Nya Svampboken luras :-)

Det är sillkremlor, lukta på dem nu.

0

Kristina i Lund

1 sep 2011 kl. 13:31

Ha! Jag kunde inte känna skaldjursdoften i skogen. Nu när de stått kallt ett par timmar känner jag den - tvärtemot Nya svambokens instruktioner. Den lurades igen! ;)
Tack för svaret Irene!

0

Bo E

1 sep 2011 kl. 13:32

instämmer

sillkremla var första associationen för mig oxå

länge sedan jag såg dem men de har mild smak och doftar fisk-skaldjursaktigt

läcker matsvamp som man oftast känner igen på just aromen

men kremlesläktet är ju så stort så utan doft o smakprov kan man inte våga tillreda några sådana

0

Kristinai Lund

1 sep 2011 kl. 13:34

Ingen stark smak konstaterade jag redan i skogen. Men doften infan sig inte förrän efter kylning. Lite konstigt. Tack för svar Bo!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone