Hej på er.
Jag var ute och plockade svamp på ett för mig nytt ställe utanför Växjö igår och hittade då dessa fina jordstjärnor. Men finns det flera olika sorter? Vilken är i så fall detta?
Är den vita samma som de andra? Är de ovanliga?
Det växte MÅNGA just där jag hittade dessa.
Förutom bilden har jag inte mycket att säga om dem förutom att de luktade starkt och illa. Storleken var väl ungefär 7-8 cm i diameter. De växte på en hög med barr. Trodde det var en myrstack först men det kan ha varit en gammal komposthög kanske??
jordstjärna
Hur ser man skillnad på kamjordstjärna och kantjordstjärna?
Ska tillbaka till samma ställe i helgen och kommer då ta bättre bilder.
Finns det några andra ovanliga svampar som brukar växa i samma område som just jordstjärnan som man kan hålla utkik efter?
Hur ovanlig ÄR den förresten?
Kantjordstärna har en kantig apofys, (undre delen av rökbollen där den möter skaftet). Rökbollen brukar även säcka ihop mer och få lite baskerform.
Kamjordstjärna har en kamfårad apofys, utan någon kant.
Båda arterna har fårat peristom (öppningen i toppen).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.