0 1733 visningar

10 svar

Blå svamp!

Charlotte B

1 sep 2011 kl. 14:42

Här kommer en bild på en superfin liten svamp som jag hittade några st av i går när jag var ute och plockade svamp.

Den var blå!! Har aldrig sett en blå svamp förut. Inte SÅ blå i alla fall.

Växte i granskog.

Vad är det för något?

0

Irene A

1 sep 2011 kl. 15:42

Det ser ut som grön trattskivling, normalt luktar de både starkt och gott, anisliknande.

0

Hans v E

1 sep 2011 kl. 15:56

Tycker jag också. Vi gick alltså inte på att Du manipulerat den att bli blå istället.

0

Anna

7 sep 2011 kl. 11:40

Jag hittade en likadan svamp i helgen och den var helt klart ljusblå, inte grön. Kan det ändå vara en grön trattskivling? Färgen kan säkert variera.

0

Tina Nordberg

7 sep 2011 kl. 11:48

Finns det en kritvit variant? För övtigt exakt likadan med samma doft? Sådan har jag hittat.

0

Svampnörden

7 sep 2011 kl. 12:10

Den första och den tredje bilden är ganska bra manipulerade faktiskt. Bild nummer två är totalt misslyckad….du har lyckats få ett lila skimmer på hela bilden!

0

Irene A

7 sep 2011 kl. 12:17

Grön trattskivling går egentligen mer åt turkos än rent grönt tycker jag, och ofta med lite rosa skiftning. Det finns en vit form av den också, men även andra vita arter med likadan lukt..

0

Tony S

7 sep 2011 kl. 14:28

Tycker inte man ska anta att bilderna är manipulerade, en del kameror är inte så bra.
Visst är turkos den färg som stämmer bäst.

0

Tony S

Svampnörden

7 sep 2011 kl. 14:37

Självklart ska man inte anta att någon försöker skoja till det lite…eller vad?

På bild två är det iaf ganska uppenbara att någon har skruvat på färginställningarna. Det betyder att någon har haft bilden öppnad i ett bildredigeringsprogram likt photoshop, GIMP eller liknande…

0

Tony S

Charlotte B

8 sep 2011 kl. 09:27

Nej jag har INTE försökt att fuska fram något. Det är inte min grej och det borde ni väl ha märkt av mina tidigare inlägg att jag inte är någon smurf som försöker vara löjlig :-(

Det var en ärligt menad fråga då jag aldrig sett en så blå svamp tidigare. Den första och sista bilden är helt oredigerade förutom att jag ökat skärpan lite då jag fotat med mobilen, men mittenbilden öppnade jag i picasa och gjorde en “jag chansar” för den var så suddig och hela bilden var liksom “jämngrå” eller hur jag nu ska säga. Jag tycker inte att färgen ändrades dock utan bara att gränsen mellan det blå och det ljusa blev lite tydligare.

Ber om ursäkt om detta fått er att tro att jag försöker luras.
Jag ville bara få lite tydligare bild.
Svampen såg ut som på bilderna!

0

Tony S

skogsguru

8 sep 2011 kl. 10:56

Tjena!

Häromdagen hittade jag en liten rackare som luktade parfym så det stod härliga till. Den var ngt gråaktig på ovansidan vid fuktigt tillstånd. Framförallt så skiftade den i cyangrönt på ytan, detta syntes bara i dagsljus. Ej inomhus alltså. Lite beiga toner också.

Vad jag läst så ska det finnas en vit variant av grön trattskivling.

Kul med färgstarka svampar..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone