Ett par spindlingar som jag gärna tar emot tips på.
Bild 1. Växte i bokskog på kalkrik mark nära sjökant. Fanns även enstaka ek, asp och klibbal. Letade noggrant runt båda mycelen av arten, men det fanns inget barrträd inom synhåll överhuvudtaget. Trodde först det var eldspindling, men det är helt fel miljö. Kan lokspindling möjligen klara sig utan barrträd? Ska väl gynnas av kalk åtminstone.
Bild 2. I lite mer normal hedbokskog. Fanns någon granplanta och björk inte alltför långt bort.
Linus: Genom att känna till lite om områdets geologi och sedan ledas av vilka svampar och växter som finns på platsen.
Irene: Jag kollade flera exemplar och de var mer trådiga/filtade än fjälliga på både hatt och fot. C. humicola är tidigare hittad några km söderut längs samma strand, men tycker fjälligheten saknas liksom den klocklika hattformen som den arten ska ha.
Hade fått med mig ett exemplar hem som var i gott skick, bättre än de gamla exemplaren på bilden. Nycklade den i Funga N. och hamnar på eldspindling C. limonius eller kromspindling C. tofaceus. Sporerna är subglobosa 7,5-8 x 6-6,5 my, fint vårtiga.
Tror ändå det är eldspindling, då hatten är svagt hygrofan, filtad med ljusa noppor närmare hattkanten. Foten avsmalnande nedåt basen, och med orangegult velum.
Tony, jag har svårt att få ihop ditt foto med C. balaustinus. Det är visserligen en lika fibrig och bara svagt hygrofan art, och hattfärgen kan undantagsvis bli gråbeige, men den är normalt rödbrun (om din kamera stämmer med min skärm är din svamp gråbrun). Men framförallt är foten aldrig helt vit utan smutsigt röd- eller brun-flammig.
Du får nog söka bland våra franska vänners bokskogsarter (Reumaux etc.).
Jag skulle nog beskriva hattfärgen som gulbrun blandat med aningen tegelfärg. Det är möjligt att bilden inte visar helt korrekt färg.
Foten är nog nästan vit på inga exemplar av arten.
Kan tillägga att köttfärgen var blekt gulaktig med lite brunt längs kanterna. Lukten otäck.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.