Jag tog en tur vid Lygnens norra strand igår.
Det är mycket svamprikt där nu:)
Skogen jag gick i består av mest ek,men även gran,tall,lind,mm.
Första serien.
En taggsvamp jag inte kan.Borde vara en sarcodon då den köttig.Den största hatten är ca 5 cm bred.Foten förgrenar sig till 2-3 svampar.Smakar milt,lite mjöl-likt.Luktar svagt,lite sötaktigt.
Håller med om smal hattmurkla och mönjevaxing.
Det blir bara gissningar när det gäller fingersvamparna.
1. Förslag Ramaria fennica s.lat.
2. Förslag blek fingersvamp, Ramaria mairei =(R. pallida)
3. Förslag taggfingersvamp, Ramaria spinulosa.
4. Gula fingersvampar finns det flera som är knepiga att skilja åt. För den var väl inte fläckfingersvamp?
Hej!
Vilken rolig skog det måste vara vid den där sjön,men den heter väl Lygnern jag kollade nämligen på kartan var det var,jag skulle så gärna vilja åka dit och titta vad som finns!
Är det bara i norra änden som det är art rikt eller runt hela sjön?
Kunde inte svampklubben i Gbg inventera ordentligt där?
Om du vill ha namn på ramariorna som du hittar där kan du göra som jag gjorde.
Jag gav varje svamp ett eget nummer fotograferade dem och beskrev dem (min kompis och jag har tagit fram ett särskilt formulär för ramarior) som jag kan skicka till dig.
Sedan torkade jag dem och hade fortfarande med lappar med nummer.
Sedan fick Lennart Söderberg ta hand om materialet.
Nu ska jag ge lite förslag på taggsvampen ovansidan ser ut att vara en raggtaggsvamp (men den tillhör ju hydnellum) men om det är samma svampen som du skurit isär så stämmer inte det,när den är isär skuren ser det ut som en grantaggsvamp den kan växa tillsammans med sina fötter men ovansidan blir jag inte klok på!!??
Kopparbrun taggsvamp växer också tillsammans med sina fötter.
Har du Rymans bok Svampar läs i den och se om du blir klokare!
Hur skulle du beskriva ovansidan på hatten,på taggsvampen?
Sammetstaggsvamp har orange fot!
Den gula fingersvampen kan vara en ramaria som heter . Ramaria pallidosaponaria den är annorlunda gul i färgen och har många abortiva grenar nere på foten,alltså sådana som inte är utvecklade,när man tar i svampen så är den alltid hal vid grenarna vi kallar den såpan.
Tack Elisabeth!
Du har rätt,Lygnern ska det vara!
Lövskogarna runt hela sjön är intressanta svampmarker,men när det gäller ramarior har jag hittat nästan alla i norra ändan,några km åt väster.
För mer exakt info maila mig till fritjof@home.se
Det är samma sort i genomskärning.
Koppartaggsvamp känns faktiskt inte helt omöjlig,men inte klockren..
Det är kanske ett otypiskt exemplar, men jag tycker inte den är tillräckligt raggig för att vara raggtaggsvamp. Jag är fortfarande inne på sammetstaggsvamp - inte heller typisk visserligen, den ljusa kanten, foten som ändå drar åt orange och den köttiga texturen i köttet samt att den är från västkusten. De två mörka stråken är det tillräckligt för att kalla den zonerad?
Lät du taggsvampen sitta kvar?
Fanns det fler utav den?
Ta gärna fler kort på svampen Fritjof,den måste få ett namn!
Jag tycker också att det ser ut som raggtaggsvamp men den ser aldrig ut så när man skurit isär den,växer aldrig tillsammans heller med hattarna.
Däremot grantaggsvamp tycker att den är väldigt likt den i genomskärningen också med sina vita taggar,det sår att den som ung kan vara fint filtluden hattarna växer också tillsammans.
Färgen på svampen gör det omöjligt att vara sammetsluden taggsvamp!
Har ni tänkt på vad svårt det är att bestämma utifrån en bild och visst kan det vara svårt i verkligheten också.
Men det finns alltid vissa karaktärer som gör aatt man kan utesluta vissa arter,jag börjar med att utesluta när jag bestämmer en taggsvamp som är svårbestämd,sedan ser man vad det blir kvar att välja på!
Oj Oj,det är bra med litteratur,nu läste jag i Rymans bok om raggtaggsvampen för jag var säker på att den inte bildade hattar tillsammans,DÅ LÄSER JAG:
I lövskog finns en snarlik art Hydnellum compactum funnen vid Göteborg.Den smakar betydligt skarpare och sporerna har fler knölar!
Finns det någon på Forumet som har sett den svampen?
Kanske ett riktigt häftigt fynd!!??
Bifogar några bilder på kompakt taggsvamp, Hydnellum compactum som jag hittade nu i veckan i nordöstra Skåne. De växte i kalkrik bokskog, men det fanns även enstaka ek, asp och klibbal (sjökant). Den står tydligen raggtaggsvamp nära, och är således lik den.
Inte omöjligt att du har samma Fritjof, men tyckte att dina exemplar hade mer tunn hattkant.
Hydnellum compactum
Tack för förslag!
Jag hittade förra året vad jag tror är H.compactum ca 500m från denna fyndplats.
Tyvärr har dom inte kommit upp i år.Jag har för mig att det skilde ganska mycket i lukt och smak.Utseendet skiljer ju en del med..
Jag kommer att följa upp dessa.Det finns fem fruktkroppar kvar:)
Bifogar bilder på den förmodade H.compactum från förra året.
Hej!
Kan du beskriva i vilken typ av skog som din taggsvamp växte?
Är den “köttig” eller mera korkaktig?
Hatten verkar vara filtluden,stämmer det?
Var i Sverige har du hittat den?
Har du hittat den i år?
Jag är intresserad av taggsvampar alla har jag dock inte sett,och nya arter kommer till!
Växte i sjönära, sluttande hasselkantad ekdunge med begränsad markvegetation i Dalbobergen i södra Dsl (1 km från Vg, 10 km från Boh). Svagt filtluden. Minns inte riktigt hur konsistensen var, iaf inte lika seg som ex.vis. dofttaggsvamp, men bjöd mer motstånd för kniven än “vanlig svamp”.
Misstänkte H. compactum efter som det var den som var mest lik av de arter som tidigare är rapporterade från samma område.
Sjön Lygnern du letar svamp vid nämns i åtgärdsprogrammet för fjälltaggsvampar (sid 58). Det finns bl.a. fynd av lundtaggsvamp där.
Länk:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5609-3.pdf
Jo,det känner jag till,i Årenäs gjordes det fyndet.Den platsen ligger 4-6km från där jag hittat så mycket kul.Jag har varit där med Alf och Britt som gjorde det fyndet utan att hitta något.Där är ganska svamtomt nu.Dom har även varit med i Ramhulata,som det heter och bla bekräftat att jag hittat lundtaggsvap:)
Det finns en ny art som nämns i åtgärdsprogrammet Fjälltaggsvampar jag har kopierat texten den är beskriven bara med text under bilden på S.lepidus sidan 14
Jag tänker på den svampen du har hittat som har bruna droppar på hatten så här står det:
Här förekommer även filtad korktaggsvamp
Hydnellum spongiosipes på en av sina två kända växtplatser i Sverige (se
ovan samt bilaga 4). Arten har inte hunnit behandlas för den svenska rödlistan
2005, men berörs indirekt av åtgärdsprogrammet. Arten är liten och brun
och växer under ek på mineralrik och basisk mark. Hatten är 3-6 cm bred,
först med inrullad kant sedan utbredd, först ganska slät, sedan uppsprickande
trådigt fjällig. Taggarna är ljusa i spetsarna, nedlöpande. Köttet är ljust,
vid fotbasen blågrönt. Svampen doftar mjöl och är mild eller nästan mild med
kraftig mjölsmak. Hyferna saknar söljor.
I Pilze der Schweiz finns den på bild,inget lik den du visar men… den har en droppe på hatten.
Hej!
Tack för mer beskrivning av din taggsvamp.
Just nu så håller man på att invetera taggsvamparna i Västra Götaland med omnejd jag har berättat om ditt fynd till en av inventerarna Anita Stridvall är också med och iventerar hon kanske känner till platsen.
Finns det någon svamp kvar av den på platsen?
Tack Elisabeth!
Jag har varit och kollat den med droppar idag.Jag tror det är Hydnellum compactum.Den växer alltså där den sista taggisen i denna tråd(innan den med droppar)växer.Den med mycket droppar växer nästan helt uppochner,det är nog därför den har så många droppar.Dom andra har någon enstaka droppe på undersidan.Dom pyttesmå har fler droppar.
Tre bilder från idag.
Var faktiskt på samma lokal idag, och det hade kommit upp nya fruktkroppar. Eller också hade de gamla lagt på ny make-up…
Glömde kolla konsistensen, men nu var den sammetsartade strukturen på hatten väldigt tydlig.
Anita S. känner säkerligen till omgivningarna, eftersom det var hon som rapporterat H. compactum därifrån på Artportalen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.