Tack tack!
Är på mykologiveckan i Jokkmokk just nu, många roliga svampfynd har det varit här.
Kan komma med en lite utförligare bildrapport senare i höst då jag har lite mer tid. Bifogar iaf några bilder…
1. Birgitta och Sven D här på forumet hittade pärlmusseron (Melanoleuca verrucipes). Var kul att se…
2. Torrmusseron (Tricholoma sudum) har diskuterats under veckan. Fynd dimper in varje dag från de sandiga tallhedarna här, men jag har fortfarande inte riktigt klart för mig hur man känner igen den, eller om de kollekter jag har verkligen är T. sudum…
3. Fagerhätta (Mycena oregonensis) var kul att äntligen få se… Det verkade ett tag som att den hade lite för stora sporer och passade bättre in på den mycket vanligare orangehättan (M. acicula), men det verkar nu stå klart att det verkligen är oregonensis… kul!
Kruskantarell hittades under veckan.. måste vara det nodligaste fyndet?
Pärlmusseron, torrmusseron och fagerhätta
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.