0 1679 visningar

9 svar

Svartvit taggsvamp ?

Lena M

2 sep 2011 kl. 13:04

I dag såg jag en för mig ny art av taggsvamp, är det den svartvita ? Tyvärr så är det en otydlig bild på undersidan, foten , men den hade vita ( ljusa ) korta taggar.
Sen en droptagg som lider av någon barnsjukdom, typ röda hund eller nåt :)

svartvit taggsvamp ?

0

Elisabeth Jansson

2 sep 2011 kl. 13:10

Den svart-vita känner du igen på att den har tunn fot och ofta flera sammanvuxna fötter,likaså hatten är ganska tunn och den färgas blågrönt med KOH

0

Irene A

2 sep 2011 kl. 13:12

Tvivlar på det, det vita i kanten ser ut som mögel, har sett mycket sånt i markerna nu. Det skulle möjligen kunna vara svart taggsvamp, men jag tror att svampen är för gammal för att artbestämma.

0

Lena M

2 sep 2011 kl. 14:11

Och nu tvivlar jag på dig Irene, svampen var inte gammal, fotade det största exet, de tre små hade också vit kant.
Få se om jag hinner en sväng till idag och kolla, tveksamt .

0

Jan A, Uppsala

2 sep 2011 kl. 14:48

Tror inte alls på svartvit men på svart. Den är ibland nästan lika blå som den blå.

0

Lena M

4 sep 2011 kl. 19:27

Så rätt du hade Irene ( som vanligt ) Idag besökte jag taggsvamparna och det var mögel märkte jag när jag strök med fingret över den vita kanten.
Tog nya bilder och undrar om det går att säga något om art, svart kanske ?

Lena M

0

Lena M

5 sep 2011 kl. 08:33

Lyfter frågan och hoppas att någon kan ge tips på namn !

0

Hans v E

5 sep 2011 kl. 10:41

Ja nu liknar den svart taggsvamp och den andra är röddroppig taggsvamp eller skarp dropptaggsvamp beroende på smaken. Dropparna är ingen sjukdom.

0

Annika B

17 sep 2011 kl. 16:00

Dropptaggsvampen med röda droppar på kan vara Hydnellum ferrugineum.Jag har en svampbok av Edmund Garnweidner med en som ser ut så sån på bild. Så vacker!

Hade taggsvampen en tydlig stark doft av kryddor o vanilj?

Ett mycket ungt exemplar men med tydlig doft.Grålila innerst och vitt i kanten på taggarna.De växer i klunga och de stora blir 15-20 cm övet hatten.

0

Annika B

17 sep 2011 kl. 16:27

Hydnellum suaveolens kan det nog vara-ser sån ut då jag söker.Utsökt doft!!
Annika B som sökt en stund on the wide wild web.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone