0 3474 visningar

11 svar

Oxygen absorber

Gina

2 sep 2011 kl. 19:22

Har en liten kräsen, bortskämd hund som jag köper delikatessgodis åt. En favorit är torkad kycklingfile i portionspåsar. I varje påse medföljer en sk “Oxygen absorber” som ska hållan varan torr. Tänkte testa dessa i mina burkar med torkad K-J. Tycker det är svårt att få just K-J riktigt knastertorr oavsett hur fina exemplaren är, hur tunt jag än skivar den och använder svamptork. Är det någon annan som känner till dessa påsar och kanske testat dessa i den torkade svampen?

0

Lill, Skellefteå

2 sep 2011 kl. 19:54

Mina Karljohan blir fnöske torra.
Vad har du för tork?
Det är ganska mycket fukt i luften så om svamparna får ligga kvar i torken ett tag efter att den stannat så mjuknar svamparna igen.

0

Gina

2 sep 2011 kl. 20:36

I fjol köpte jag en Stöckli-tork, väl investerat. Innan hade jag en OBH Nordica. Jag är snabb i hanteringen och låter dom gå i burken direkt. Jag hade finfina exemplar av svampen, ingen var fuktig innan dom hamnade i torken. Jag får prova igen helt enkelt. Det verkar vara ett fint K-J år.

0

Tomas K

2 sep 2011 kl. 21:45

Det finns olika sorters syreabsorbenter. Vissa kräver viss fukt för att fungera, andra fungerar både som torkmedel och syreabsorbent samtidigt. Det är alltså inget som säger att dina svampar blir torrare av dem. Däremot kommer de hålla en högre kvalitet med en syreabsorbent - om man nu märker någon skillnad - eftersom smak- och luktämnen inte oxideras. Detta förutsatt att absorbenten i påsen inte är förbrukad.

Om man vill ha svampen riktigt torr tycker jag det fungerar bäst att förtorka med fläkt och eventuellt värme, och sedan lagra tillsammans med ett torkmedel, till exempel silikagel. Men oftast torkar jag bara med fläkt och lägger sedan de (tillräckligt) torra svamparna i påsar i frysen.

0

Gina

3 sep 2011 kl. 00:02

Tack så hemskt mycket för svar! Det blev nästan som en kemilektion ;-). Lycka till i svampskogen!

0

Ola R

3 sep 2011 kl. 14:00

Jag använder bastun som svamptork. Sätter termostaten på 40 grader. Rödgula och trattkantareller är snustorra efter en natt.

0

Irre

5 feb 2013 kl. 18:30

Hej
Jag är mycket misstänksam mot dessa små påsar! Köpte en påse med hundsnacks och i påsen låg en oxygen absorber. Hela påsen luktade kemi! Och hundarna mådde dåligt, kräktes och bajsade illa. Kycklingköttet i påsen vad förpackat 2011! och fortfarande mjukt. I vissa förpackningar, skor, möbler, textilier et c, förekommer små påsar som innehåller ett antimögelmedel som heter dimetylfumarat, man kan läsa om det på kemikalieinspektionens hemsida. Medlet är förbjudet att ta in i EU-länder. Det godis jag köpte var tillverkat i Kina och jag kommer aldrig mer att köpa något till mina vovvar som är tillverkat där. Faktum är att jag är rädd att den lilla påsen som fanns i mitt paket med hundgodis innehåller gift. Jag har ringt Jordbruksverket och kontaktat Livsmedelsverket. Ska kontakta kemikalieinspektionen i morgon. Skulle vilja ha innehållet i påsen analyserat. När det kommer till djur är det många som vill tjäna pengar och marknaden är enorm. Det kan finnas samvetslösa typer därute och i ett land som Kina, där de t o m äter hundar, är det inte så säkert att de bryr sig om husdjurs hälsa på samma sätt som vi.

0

Kurt

11 feb 2013 kl. 16:08

De är inte avsedda för att hålla innehållet torrt, utan just för att avlägsna syre och på sås sätt minska oxidation och t ex härskningsreaktioner. Jag kan inte se att man skulle ha någon nytta av syrefri förvaring av svamp

0

Oxygen absorber-Gina

Fungerar suveränt

12 feb 2013 kl. 09:10

Skiva karljohan med osthyvel.
Ett tips som tidigare funnits i forumet.

0

Oxygen absorber-Gina

buffy

16 feb 2013 kl. 11:35

Jag har också hittat såna där syreabsorbenter i hundgottsförpackningar men tyckt att det inte verkar så läckert att återanvända dem i svampförvaringen iom att de legat just i hundgottis.

Däremot använder jag såna där fuktabsorbenter (silicagel) som finns i vissa vitaminburkar.

Jag brukar förpacka min torkade svamp i burkar, vänta några dagar, kolla om innehållet fortfarande är frasigt, om inte så torkar jag svampen lite till och återförpackar. Om svampen är torr efter några dagar förseglar jag mina burkar med eltejp.

0

Oxygen absorber-Gina

Länk

16 feb 2013 kl. 16:34

0

Marika

26 jun 2013 kl. 14:30

Har du fått nåt bra svar på om påsarna i hundgodiset var farligt?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone