0 1205 visningar

6 svar

Hur torkar jag sandsopp?

Helena

2 sep 2011 kl. 22:46

Har skurit sandsopen i tunna skivor och torkat i min nya svamptork ca 7-8 timmar. Är det nog mycket?
Måste det verkligen knastra om svampen?
Har nuss satt dom i plastlådor och fryst in dem.
Ska jag ta ut dem och köra några timmar till eller?
De känns inte alls blöta men däremot knastrar inte alla bitar.
Vad säger ni?

0

Helena

2 sep 2011 kl. 23:24

En till liten undran:
Kan man plocka de större exemplaren också?
Var går gränsen?

0

anithau

2 sep 2011 kl. 23:29

Av vilken anledning fryser du in torkad svamp? Fattar inte.

Sandsopp blir inte knastrig, den är lite seg som torkad.

0

Jeanette P, Lulé

3 sep 2011 kl. 09:30

Säger som anitau.. dom blir bara lite seg.
Sen svar på din andra fråga. Givetvis kan du ta de större exemplaren om de inte är angripna, dock är det inte så lätt och skiva dom ifall de har blivit allt för svampiga. Känn på hatten, är den fast och fin så är den mest troligen inte så angripen

0

Helena

3 sep 2011 kl. 09:54

Jag har läst på flera internetsidor att man torkar och sen fryser in så då gjorde jag det.
Har även läst att de ska knastra.
Det verkar vara väldigt olika uppfattningar om hur man tar tillvara på svamp, därför frågade jag på denna sida.
Men då tar jag ut min torkade svamp ur frysen och sätter den i skafferiet =)
Tack för tipsen, tur att denna sida finns och att ni är så snälla och svarar på frågor från dom som är “mindre kunniga” =)))

0

Carina45

3 sep 2011 kl. 10:48

Jag torkar min svamp genom att skiva den i små skivor el bitar. Sen trär jag upp den på tråd och hänger den i mitt kallskafferi, där det är mörkt med god ventilation.Om jag skall frysa in den, förväller jag den först.Men jag har aldrig fryst in torkad svamp?

Carina45

0

gunhild Nordås

3 sep 2011 kl. 13:35

Jag torkar sandsoppen så den blir riktigt spröd och fyller den på tättslutande glasburkar. Det ska klirra mot glaset när man skakar burken, annars torkar jag den mer. Den ska också lukta gott.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone