Kan man förväxla skäggriska med någon annan svamp än de som finns med som förväxlingssvampar här på svampguiden? (Blodriska & Läcker riska)
Jag tror nämligen att jag hittar skäggriska lite här och var i de norrländska skogarna där jag plockat fårticka, men jag har inte vågat plocka den då jag inte är så svampkunnig. Men många av de riskor jag sett är sådär ludna på hatten som skäggriskan.
Även en brun riska har jag hittat ganska mycket av på samma ställen som jag hittat smörsopp. Den har jag inte hunnit titta efter här på svampguiden än, men är det någon som kan säga, bara sådär, vad det kan vara för svamp?
Ge mig gärna förslag så jag får något att jämföra med.
Tack på förhand
Andreas
jag brukar plocka mycket skäggriska och koka av och salta in varje år och jag kan inte tänka mig att man ska kunna förväxla den med någon annan riska. Har den bruna en spetsig puckel i mitten av hatten? isf kan det vara pepparriska, även den en utmärkt matsvamp för insaltning efter avkokning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.