Hej ! Har varit i skogen och på mina säkra ställen men jag tycker att det blir mindre och mindre svamp för varje år.Iår blev jag ännu merledsen när jag kom i skogen .Skogsägarna HAR sågat ner en massa sly och låtit de ligga kvar .
Snart ser det ut som jag vet inte va.
Men där jag har mitt bästa ställe ser det okej ut där fanns förr en massa blek kantareller .Nu till frågan KAN man utrota ett ställe om man plockar där hela tiden??
ett av mina bästa ställen har legat i en granplantering ca 15-20 år gammal under flera år fanns där runt 100 kantareller på en yta av några kvadrat meter i stort sett varje vecka men i år är där i stort sett tomt, och jag vet att ingen annan varit där och miljön har inte påverkats på något sätt.
Japp det där har hänt mej också iår, vi har ett ställe vi “hämtar” litervis med härliga köttiga kantareller, men när jag var där i helgen syntes inte ett spår av någon. Det är första gången på 10 år, och mycket ledsamt. Platsen är en solig glänta med både mossa och gräs, så det var inte torrt där nu iaf. Kan de kanske komma senare än vanligt?
Hmm, för ett tiotal år sedan hittade jag ett kanonställe för kantareller, ensligt beläget och i orörd skog, troligen hade ingen människa varit på platsen på årtionden (hur man nu kan säga det)hade en känsla av det iallafall, jag plockade den gången över 8 kilo kantareller där.. trots att det inte var ett super-år, jag har aldrig hittat lika mycket på det stället igen, , ,
och detta har jag sett flera gånger, vilket kanske innebär följande:
, första gången man plockar på ett “nytt” ställe är det mycket svamp på stället, de påföljande åren man plockar är det mindre och mindre svamp…
JAG TROR- utan att veta, att om ett kantarellställe får stå orört kan det växa till sig väldigt mycket, men då man börjar plocka på det minskar förekomsten undan för undan för att sedan stagnera til en viss nivå
Å andra sidan kan man tänka sig att svampen kanske blir “oroad” av att fruktkropparna plockas och försvinner, och därför “väljer” att skjuta frukt ngn annanstans inom mycelets utbredningsområde. Svampar har ju ingen nytta av att bli uppätna (som ju bär har) och det är väl därför de ofta är mkt “kamouflagefärgade”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.