Har plockat skäggriska idag, tror jag minsann..
Min fundering är:
Är alla svamparna samma art?
Alla, både stora och små, är mer eller mindre ludna.
De större är lite ljusare och har inte lika tydlig zonindelning samt att hattkanten inte är rullad nedåt som på de yngre svamparna.
De yngre är rödare i färgen än de äldre.
Är detta som det ska eller är det olika arter?
Jag hittade även en brun variant som jag funderar på om det kan vara pepparriska?
Vad är bäst att göra med dessa svampar? Steka, frysa, torka?
Och när jag nu ändå frågar, går taggsvampen att äta?
Fin fina riskor! Skäggriska har du rätt på, pepparriska likaså. Skäggriskor(kan ev kallas för ngt annat av experterna) kan variera i utseende, vara mörkare rosa eller bleka, tunnare eller kraftiga, och mer eller mindre skäggiga.
Alla skäggriskor behöver kokas av, pepparriskan också. De enda riskor jag inte kokar av i vatten är Mandelriskan och Blodriskan.
Sen kan du frysa dem, salta in dem eller steka dem med lite lök och tillreda valfri måltid av. Pepparriska lägger jag in i ättikslag eller använder som kryddsvamp i blandsvamp.
Taggsvampen ätes väl av några, jag lämnar dem. Kolla vidare här så kan du lista ut vilken det är: http://svampguiden.com/art/visa/Sarcodon_squamosus
Hej!
Både peppar o skäggriska är fina matsvampar efter avkokning. Koka den helt enkelt i rikligt med vatten (ung. lika mycket som till pasta) Häll i durkslag och spola av den. Ung. 10 min brukar jag göra. Det handlar om att laka ur den pepparstarka smaken. Sen kan du steka och greja som du gör med annan svamp.
Helene gav dig ett bra svar. Man kan laka ur lite av mjölken i kallt vatten över natten också, före kokning. Jag gör så om skörden är liten och jag ska ut dagen efter också. Kokar svampen tills den sjunker, 10-20 minuter beroende på mängd. Spolar med rejält med kallt vatten och låter rinna av, gärna under tyngd(mortel på upp och nedvändt fat) och använder sedan som vilken annan svamp som helst. Många råsaltar också riskor, jag gillar inte den metoden personligen.
Recept finns under den fliken på första sidan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.