0 3068 visningar

8 svar

Hjälp, taggsvamp?

justi

3 sep 2011 kl. 21:32

Hej.
Jag har i några år stött på en taggsvamp som oftast brukar växa väldigt många ihop och brukar bli ganska stora om det nu är samma taggsvampsort varje gång. Den är brun och har mörkare fjäll på hatten kan man säga.
Kan jag äta denna? Kan man äta alla taggsvampar?

0

Nodocras

3 sep 2011 kl. 21:41

Man kan alltid äta alla svampar men vissa äter man endast en gång.

0

Leo

3 sep 2011 kl. 21:41

Det låter som fjällig taggsvamp eller motaggsvamp. De finns båda två i databasen, och där står det:

“Ätlig som ung, som äldre blir den mer besk och oaptitlig. Smaken är speciell, inte alla gillar den. Kan användas marinerad eller inlagd som sill.”

Jag har faktiskt plockat något kilo själv ikväll, hittade dem i stora ringar bredvid joggingspåret. Har precis rensat dem och tänkte försöka mig på en inläggning med vanlig 1-2-3-lag, lök och pepparkorn.

Alla taggsvampar är inte ätliga. Jag vet inte om det finns några giftiga, men det finns många arter som växer på dött trä och blir stenhårda.

0

Tack Leo

justi

3 sep 2011 kl. 21:58

men kan man inte bara smörsteka dessa?
så de oätliga märker man med andra ord vilka de är, jag har nämligen aldrig plockat nåt på träd och skulle nog inte vilja ta en stenhård?

0

Taggsvampar

"JAS" Helsingborg

3 sep 2011 kl. 22:09

Det finns en hel hop med olika taggsvampar, och de flesta är inte något man bör äta, eller rättare sagt inget som går att äta då de är väldigt sega och smakar antagligen inte vidare gott;). Själv tillagar jag bara “Blek taggsvamp”. Varför ge sig på dessa mindre aptitliga svampar när det finns så många delikata???
Vill man prova “inläggningar” varför inte göra det på de goda svamparna, syltade kantareller/ trattkantareller eller testa de goda kremlorna eller riskorna?????

0

Justi

Elisabeth Jansson

3 sep 2011 kl. 22:17

Hej!

Det finns cirka 30 taggsvampar i Sverige fördelat på 5 familjer Ett släkte är korkartat och heter Hydnellum vackra svampar med olika färger som gräs och pinnar växt igenom,sedan finns det sarcodon som är mer köttaktiga dit hör fjällig taggsvamp som man kan göra inläggningar på en liknande art som heter motaggsvamp och växer med tall.Sedan är det Phellodon 4 arter som också är vedaktiga.
Bankera två stycken köttaktiga men inga matsvampar och sedan Hydnum dit blek taggsvamp räknas och även rödgul taggsvamp de vi oftast plockar och äter.
Jag har aldrig hört att någon taggsvamp skulle vara giftig,men många av dem är inte så vanliga.
Flera av dem är attraktiva för de som färgar garn,de ger vackra färger alltifrån blågrönt,beige,brunt.
Sedan finns det några som växer på träd som inte är matsvampar och tillhör annan familj.

0

Justi

justi

3 sep 2011 kl. 22:32

Tack för alla fina svar. Älskar den dagen då jag fann denna sidan!
Hoppas jag ska lära mig mer och mer. Plockade citronslemskivling för första gången idag. Ska strax tillagas. Kanske ingen stor grej för er men jag är bara uppväxt med sopp och inget annat.
Hoppas alla får en fin svamphört!
Vi fan två stora och överfulla korgar med lite blandat idag. Gul kantarell, soppar, massa kalle, trattisar, fårticka, nån av de bruna taggisarna, citronsl.ski. blodriskor och testar även två kremlor

0

Justi

Elisabeth Jansson

4 sep 2011 kl. 00:13

Satsa på en bra svampbok om du är intresserad bästa boken är Nya svampboken av Pelle Holberg Hans Marklund i den boken har du förväxlings svamparna på samma sida.
Den har kommit i många upplagor,varje gång en ny upplaga har getts ut så har de bytt framsidan på boken men innehållet är detsamma med några justeringar i text och nytillkommna svampar.
Sista upplagan är förstås bäst där de nyaste rönen står med om svamp,den tar upp torkning och en massa annat också!
Lycka till i svampskogen!

0

Tomas59

19 sep 2018 kl. 20:26

Jag har borstat bort taggarna oc stekt taggsvamp. Mer och godare smak än kantareller.

Underskattad svamp från många.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone