0 855 visningar

17 svar

Torka sandsopp ?

Lena M

6 sep 2006 kl. 12:22

Kommer inte ihåg vem som nämde, att torkad sandsopp smakade som murklor. Tänker prova, men tar jag bort porlagret på svamparna ?
Tack på förhand!

0

Annika Eriksson

6 sep 2006 kl. 12:27

I den sporbildande delen av svampen sitter mycket av smaken, ta alltså inte bort rörlagret under förutsättning att det är av god kvalitet.

0

Bo E

6 sep 2006 kl. 12:31

Jag har skivat och torkat fina ex. av Karl-Johan med bevarat porlager.
Inga problem, de torkade till fina torra strimlor.

Hittar jag fina sandsoppar ska de få samma behandling!

0

Helena

6 sep 2006 kl. 12:54

Jag har en massa små sandsoppar ligger i torken nu. Har sparat porlagret på alla där det är fint.

0

Tina Nordberg

6 sep 2006 kl. 13:49

Håller med.

Va gött vi ska ha det i vinter.

0

Lena M

6 sep 2006 kl. 15:20

Tack skall ni ha för svaren. Jag har nyss kommit hem ifrån en sandsoppstur. det skall bli intressant !

0

/AH

6 sep 2006 kl. 16:37

Jag tänkte också försöka mig på att torka sandsopp för första gången. Hur skivar man lämpligen svampen och hur tjocka skivor ska man skära?

0

Helena

6 sep 2006 kl. 18:14

Jag gör som med andra soppar.
Skivar med osthyvel. Tunna jämna skivor och torkar snabbt.

0

G.C.

6 sep 2006 kl. 18:50

det blir en enorm förbättring att torka sandsoppen…går rykten att krögare fuskar med sandsopp istället för murklor.Tunna skivor blir massa extrajobb, med en effektiv tork går det utmärkt med centimetertjocka skivor, den är lättorkad/Giuseppe

0

AH

6 sep 2006 kl. 19:52

Giuseppe, det låter väldigt bekvämt och bra med centimetertjocka skivor. Vad menar du med “effektiv tork”? Är det en särskild torkapparat eller någon sorts metod som du använder?

0

G.C.

6 sep 2006 kl. 21:26

ett skåp med näthyllor och värmefläkt där varmluften går igenom hyllorna(och inte bara delvis och mest runtom)Så här har jag byggt min:

http://www.angelfire.com/la/caprioli/torkskap.html

obs att framsidan måste vara stängningsbar, i mitt fall har jag ett uppdragsbart jalusi men det går lika bra med dörr
/Giuseppe

0

AH

6 sep 2006 kl. 22:01

En sån skulle jag vilja ha!! Det blir väl att kontakta någon händig person…
Annars får jag väl prova med myggnät och kupévärmare som många föreslagit i tidigare trådar. Skulle vara intressant att höra om de som torkar så hyvlar sopparna eller skär dem i tjockare skivor. Skär man hela hatten och foten i skivor, eller halverar man svampen först?

0

Tina Nordberg

6 sep 2006 kl. 22:39

Hyvla som du tycker är bekvämast.
Det blir lite mera hanterbart att dela fot o hatt. Små svampar hyvlar jag hela det ser så fint ut.Fånigt va.Har slutat med tjocka skivor, när det går så snabbt med osthyveln.

0

AH

7 sep 2006 kl. 08:23

Tack för tipsen!
Nu får jag verkligen avslöja min stora okunnighet! Hyvlar man på längden? Försökte hyvla en fot på tvären (typ limpskivor). Det var inte lätt…

0

Helena

7 sep 2006 kl. 08:25

Fötter hyvlar jag på längden. Hattarna från ena kanten till den andra.

0

AH

7 sep 2006 kl. 08:28

Tack för snabbt svar! Det här kommer att gå som en dans… :)

0

Kapten Hammock

7 sep 2006 kl. 12:12

Har märkt att sandsoppen får lite annan konsistens än t.ex. Carl Johan efter torkning. Medan Carl Johan bryts tvärt av nästan vid minsta beröring så går åtminstone mina sandsoppar att böja rätt kraftigt innan de bryts, och jag tror inte att det beror på bristfällig torkning, för det hjälper inte att torka dem längre tid.
En annan observation är att även om jag skivar sandsopp och annan sopp i lika tjocka skivor, så blir sandsoppen alltid betydligt tunnare än de övriga efter torkning, ofta ungefär som ett vanligt papper.
Kanske kan det vara så att det är just för att den är så tunn som jag upplever den som lite böjligare?
Det ska väl tilläggas att ovanstående gäller för hattarna. Fötterna har jag inte märkt nå’t konstigt med, utan de blir ungefär likadana som hos vilken sopp som helst.
Nå’n som känner igen detta?

0

Styrman

7 sep 2006 kl. 14:09

Kapten Hammock. Jag känner igen din beskrivning vad gäller sandsopp.
Jag torkar all sandsopp , eftersom den vinner på torkning.
Dessutom , ju längre tid den får stå på svag värme tillsammans med smör eller grädde , så framträder smaken mer o mer.
En bordskniv under pannan gör att det inte bränner vid.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone