ett skåp med näthyllor och värmefläkt där varmluften går igenom hyllorna(och inte bara delvis och mest runtom)Så här har jag byggt min:
http://www.angelfire.com/la/caprioli/torkskap.html
obs att framsidan måste vara stängningsbar, i mitt fall har jag ett uppdragsbart jalusi men det går lika bra med dörr
/Giuseppe
En sån skulle jag vilja ha!! Det blir väl att kontakta någon händig person…
Annars får jag väl prova med myggnät och kupévärmare som många föreslagit i tidigare trådar. Skulle vara intressant att höra om de som torkar så hyvlar sopparna eller skär dem i tjockare skivor. Skär man hela hatten och foten i skivor, eller halverar man svampen först?
Har märkt att sandsoppen får lite annan konsistens än t.ex. Carl Johan efter torkning. Medan Carl Johan bryts tvärt av nästan vid minsta beröring så går åtminstone mina sandsoppar att böja rätt kraftigt innan de bryts, och jag tror inte att det beror på bristfällig torkning, för det hjälper inte att torka dem längre tid.
En annan observation är att även om jag skivar sandsopp och annan sopp i lika tjocka skivor, så blir sandsoppen alltid betydligt tunnare än de övriga efter torkning, ofta ungefär som ett vanligt papper.
Kanske kan det vara så att det är just för att den är så tunn som jag upplever den som lite böjligare?
Det ska väl tilläggas att ovanstående gäller för hattarna. Fötterna har jag inte märkt nå’t konstigt med, utan de blir ungefär likadana som hos vilken sopp som helst.
Nå’n som känner igen detta?
Kapten Hammock. Jag känner igen din beskrivning vad gäller sandsopp.
Jag torkar all sandsopp , eftersom den vinner på torkning.
Dessutom , ju längre tid den får stå på svag värme tillsammans med smör eller grädde , så framträder smaken mer o mer.
En bordskniv under pannan gör att det inte bränner vid.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.