I går afton hittade vi många fina soppar KJ, stensopp. Tyvärr är inte mina kunskaper så stora att jsg kan skilja dem åt. Vi la svamparna i stora handdukar över natten på inglasad veranda,svampar som vi inte orkade ta hand om på kvällen. Rådet har jag läst i svampguiden tidigare.Nu på morgonen känns även de små, som i går var fasta och fina,mjuka i hatten. Kan vi använda dem trots att spänsten har försvunnit? Tacksam för råd till nybörjare.
Om de var fasta igår och mjuka idag så har ju nedbrytningsprocessen startat och då skulle jag inte äta dem Men det är klar att om de är ljusa och fina i köttet och luktar ok så kanske men jag är tveksam. Här på guiden så finns det en svampbok “matsvampar” flik ute till vänster där finns det bra bilder och beskrivningar av många arter, kolla där. ( KJ & stensopp är förövrigt samma art)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.