Hej Kan någon artbestämma denna svamp?
Vi hittade 3 st i trädgården under krusbärsbusken.
Hatten c:a 15cm vid.
klart vit med skivor vit beiga under.
foten c:a 6 cm hög 2cm tjock.
Går den att äta?
Vi bor i Ytterby 2,5 mil norr om Göteborg.
Jag har bilder på den men får inte in dem här.
jag vill bifoga bilder men de går tydligen inte.
Artbestämning är detta en Jättetrattskivling?
Det finns många vita skivlingar, bl a trattskivlingar, som är mycket giftiga. Om du vill äta vita svampar måste du ha rätt mycket erfarenhet först och lärt dig många arter på kurs och med utflyktsledare.
Det ser ut som en mjölskivling eftersom lamellerna blir rödaktiga, men det kan finnas trattskivlingar som får en skär nyans på lamellerna ibland.
Jättetrattskivling (Leucopaxillus giganteus) är det många som blir illamående av (jag blir det t ex).
den ser för stor ut för att vara mjölskivling men det förekommer ju jätteväxt hos de flesta arter så varför inte…??
Som matsvamp är väl inte jättetrattskivling att rekommendera
åt den som barn och blev aldrig dålig
nu äter jag den inte för jag tycker inte den tillför något
egentligen tycker jag inte så värst om mjölskivling heller men plockar den ibland för att söka förstå varför den i viss (äldre???) svamplitteratur har tre stjärnor
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.