0 382 visningar

16 svar

Vad är detta? Riska?

Maggan

6 sep 2006 kl. 13:38

Var ute på en skogspromenad, utan svampkorg, och hittade en intressant svamp. Skogen består nästan uteslutande av barrträd och marken är mossbetäckt.

Svampen är alltså väldigt mörk på hatten och foten men skivorna är näst intill vita. Doften var angenäm och inte särskillt skarp. När jag bröt av en hatt så blödde den en vit vätska som den hos riskor.

0

TonyS

6 sep 2006 kl. 13:41

Sotriska.

0

Maggan

6 sep 2006 kl. 13:44

Så det är sotriska! Jag kikade på den i databasen men jag tycker inte skivornas färg stämmer överens alls, eller är bilden på svampguiden missvisande eller på ett övermoget exemplar?

0

Tony S

6 sep 2006 kl. 13:48

0

Tina Nordberg

6 sep 2006 kl. 13:51

Hur ser skivorna ut på din svamp då ? Maggan

0

Maggan

6 sep 2006 kl. 13:52

Ja, visst är det så. Hittar inte min svampbok så jag kunde inte kolla där.

Hur är det med matvärdet? Vissa säger god matsvamp men här på svampguiden står ingen markering för vare sig det ena eller det andra. Det är faktiskt första gången jag hittat den så jag har ju förstås inte provat att äta den någon gång. Behöver den i så fall förvällas?

0

Maggan

6 sep 2006 kl. 13:54

Bilderna visar färgerna bra tycker jag, iaf som jag uppfattade dem i skogen. Hade ingen korg med mig så det blev bara bilder.

Skivorna var nästan helt vita, med en liten dragning åt gul-beige.

0

Tanja V

6 sep 2006 kl. 14:36

Hej Maggan! Sotriskan räknas inte till matsvamparna, men visst är den vacker! :-)

0

Michael Krikorev

6 sep 2006 kl. 14:41

Eftersom fler har påpekat att bilden på sotriskan inte var speciellt typisk så har jag nu bytt ut den:
http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_lignyotus

Den anses vara ätlig men jag har själv aldrig testat den.

0

Irene A

6 sep 2006 kl. 15:47

Den är inte smakstark - men god..

0

Tanja V

6 sep 2006 kl. 15:57

Ok - vad spännande! Jag har alltid bara tyckt att sotriskan är vacker, men då ska jag testa att äta den nån gång!

0

Maggan

6 sep 2006 kl. 16:13

Behöver den förvällas innan tillagning? Någon som vet? Jag hittar ingen information om det. Det fanns ett 20-tal på platsen så nog tycker jag att det är värt att testa… Smakar den inget så gör den inte det, men då vet jag iaf. Tycker ju självklart att det är lite kul att ha lyckats hitta någon öht. Pepparriskor däremot finns i överflöd.

0

Bo E

6 sep 2006 kl. 16:19

Den kände jag igen direkt! (nya bilden alltså)
Kanske är Maggans fynd lite övermogna?

Jag vill minnas att jag ätit sotriska men inte funnit så många att det blivit en separat anrättning utan den har gått med i en svampblandning.
Då är det alltid svårt att bedöma enskilda svamparters matvärde, annat än som just blandsvamp!

0

Irene A

6 sep 2006 kl. 16:19

Nej, den behöver inte förvällas (om du med förvällning menar att koka av den och slå bort vattnet).

0

Maggan

6 sep 2006 kl. 16:44

Bo
De kändes inte övermogna, men å andra sidan har jag ingen tidigare erfarenhet att jämföra med. Jag bröt av den största hatten och den kändes riktigt fast och fin i konsistensen som riskor ska göra.

Irene
Jo, det var avkokning i vatten jag menade med förvällning.

0

Bo E

6 sep 2006 kl. 17:48

Tyckte bara skivorna såg ut att vara ljusare på Michaels bild och drog därav slutsatsen.

0

Maggan

6 sep 2006 kl. 19:21

Det kan nog variera hur exakt färgerna visar sig i olika skärmar. Mittensvampen på Michaels bild har klart gulare skivor än svampen på min bild, iaf i min skärm. Min stämmer ganska bra in på färgåtergivningen på den mindre svampen till vänster, men det är ju hos mig det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone