Var ute på en skogspromenad, utan svampkorg, och hittade en intressant svamp. Skogen består nästan uteslutande av barrträd och marken är mossbetäckt.
Svampen är alltså väldigt mörk på hatten och foten men skivorna är näst intill vita. Doften var angenäm och inte särskillt skarp. När jag bröt av en hatt så blödde den en vit vätska som den hos riskor.
Ja, visst är det så. Hittar inte min svampbok så jag kunde inte kolla där.
Hur är det med matvärdet? Vissa säger god matsvamp men här på svampguiden står ingen markering för vare sig det ena eller det andra. Det är faktiskt första gången jag hittat den så jag har ju förstås inte provat att äta den någon gång. Behöver den i så fall förvällas?
Eftersom fler har påpekat att bilden på sotriskan inte var speciellt typisk så har jag nu bytt ut den:
http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_lignyotus
Den anses vara ätlig men jag har själv aldrig testat den.
Behöver den förvällas innan tillagning? Någon som vet? Jag hittar ingen information om det. Det fanns ett 20-tal på platsen så nog tycker jag att det är värt att testa… Smakar den inget så gör den inte det, men då vet jag iaf. Tycker ju självklart att det är lite kul att ha lyckats hitta någon öht. Pepparriskor däremot finns i överflöd.
Den kände jag igen direkt! (nya bilden alltså)
Kanske är Maggans fynd lite övermogna?
Jag vill minnas att jag ätit sotriska men inte funnit så många att det blivit en separat anrättning utan den har gått med i en svampblandning.
Då är det alltid svårt att bedöma enskilda svamparters matvärde, annat än som just blandsvamp!
Det kan nog variera hur exakt färgerna visar sig i olika skärmar. Mittensvampen på Michaels bild har klart gulare skivor än svampen på min bild, iaf i min skärm. Min stämmer ganska bra in på färgåtergivningen på den mindre svampen till vänster, men det är ju hos mig det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.