0 1076 visningar

12 svar

Toppslätskivling

Anton

6 sep 2006 kl. 13:39

Hej tänkte gå ut i skogen och leta..
Men växer denna svamp i HELA Sverige?
Då syftar jag främst på kirunakommun.

0

kobran

6 sep 2006 kl. 14:31

kanske smartare att söka goliatmusseron där uppe?

0

Tommy K

6 sep 2006 kl. 14:39

Du kan nog köpa den på internet i torkad form. På fjället lär den inte förekomma.

0

Tanja V

6 sep 2006 kl. 14:46

Ett säkert tips - gå till bolaget o köp en pava Whisky istället… Lätt att hitta och dessutom lagligt.

0

Hasse

6 sep 2006 kl. 19:13

Varför vill du hitta just denna svamp?

0

Jonnie

6 sep 2006 kl. 20:54

Håller helt med Tanja V,
räcker det inte med billigt rysk sprit istället..??

0

Svampnörden

6 sep 2006 kl. 22:25

Drog som drog säger jag bara det inte blir riktigt tunga grejor. Några månader om året kan man väl låta de som vill droga sig med svamp.

Hur som helst så tycker jag att det skulle finnas en ordentlig faktasida om denna svamp för att undvika så många nyfikna ungdomar med njurskador.

0

klas jaederfeldt

6 sep 2006 kl. 22:44

svampnörden vad har du för belägg att den ger njurskador?

0

nisse hult

6 sep 2006 kl. 22:48

0

Svampnörden

7 sep 2006 kl. 06:26

Klas: En faktasida hade hjälpt ungdomar att inte förväxla toppslätskivlingen med andra giftsvampar som i sin tur kan ge njurskador. Det var så jag menade!

Om överdrivet användande av toppslätskivling också kan ge njurskador har jag ingen aning om men det skulle inte förvåna mig. Någon vet säkert på SKL eller så.

0

Svampen

14 sep 2006 kl. 14:44

Nej överdriven konsumtion av toppisar ger inte njurskador eller andra fysiska skador, till skillnad från alkohol som ni verkar tro är rena hälsokuren i detta forum.

0

kobran

14 sep 2006 kl. 15:12

Vill minnas att Michael avrått från att diskutera droger på forumet, då det ju är öppet för alla och även då barn och ungdomar som det kan vara onödigt att lära en massa dumheter, vare sig det är toppisar eller rysk smuggelsprit det handlar om.

0

Svampnörden

14 sep 2006 kl. 19:18

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone