0 467 visningar

24 svar

Det blir ett trattisår : )

Laila

4 sep 2011 kl. 16:23

Varit ute fyra gånger nu på trattisjakt, ca 8-10 liter var gång! Livet är härligt!

Trattisar och gula kantareller

0

Måddan

4 sep 2011 kl. 16:37

Härligt! Grattia, så kul!

0

Laila

4 sep 2011 kl. 16:53

Tack Måddan! Skulle ha skrivit att jag bor i Skåne, blir kanske inte trattisår överallt.

0

Helena i Lund

4 sep 2011 kl. 17:05

Grattis till skörden! Jasså du Laila, du bor i den vackraste delen av Sverige? ;) Var ungefär, jag menar verkligen ungefär hittar du dina trattar? Skogarna runt Lund är små och välbesökta, och inte stinna av trattar precis…

0

Laila i Kristianstad : )

4 sep 2011 kl. 17:12

Runt Kristianstad finner du gott om svamp! Plockar även i Blekinge, när det gäller tratt. Dessa fann vi på Nävlingeåsen

0

Lena Strömstad

4 sep 2011 kl. 17:48

Det ser ut att bli ett riktigt trattisår här i N:a Bohuslän också... fick mycket idag :-)

0

Helena i Lund

4 sep 2011 kl. 17:51

Har aldrig tidigare upplevt så mycket kantareller, trattar, och svarta trumpeter i skogarna i sydvästra Skåne, men det blir inte riktigt de mängderna jag längtar efter… Har någon plockat på Hallandsåsen? Kommer att hyra stuga där om några veckor, och hoppas finna mucho! :D

0

4 sep 2011 kl. 18:12

Jag har upplevt trattis & kantarellår som nog (vet ju inte än) slår 2011, dock hittar vi inte svart trumpet. Har varit i alla möjliga jaktmarker. Så finns det någon som har tips, tar jag tacksamt emot : )

0

Linus Ä-holm

4 sep 2011 kl. 21:01

hittade en hel del idag på hallandsåsen!! vissa riktigt stora!

trattisar

0

Bibban

4 sep 2011 kl. 23:02

P.g av min tekniska okunskap råkade jag skapa en nytt inlägg på detta inlägg.
Hur som helst. Prova Balsberget.

0

Linus Ä-holm

5 sep 2011 kl. 09:06

Var som sagt ute igår och hittade en massa trattisar, fyllde svamptorken, och lät den gå över natten. Idag så såg jag att riktigt många av dom är så gott som svarta, och fortfarande fuktiga. Det blev dom inte förra gången när jag bara torkade några. Kan det vara att jag fyllt torken med för många svampar?? Läste någonstans att man skulle slänga dom som blev svarta?
Hur blir era när ni torkar dom?

0

Irene A

5 sep 2011 kl. 09:17

De som är svarta och mjuka efter en natt på tork, har i regel en påbörjad förruttnelseprocess redan innan de lagts i torken. Bara att sortera ur och slänga.

Det går att känna igen sådana redan när man plockar dem. De är mjukare, ofta lite slemmiga på ytan, ibland rosatonade i köttet.

0

Linus Ä-holm

5 sep 2011 kl. 09:31

Okej! Men vill säga att även “nya” svampar blivit svarta!? Kan det vara att jag la för mkt svamp i token och det blivit för fuktigt i den?

0

Även "nya" blir svarta!?

Linus Ä-holm

5 sep 2011 kl. 20:19

Vad kan det bero på? Av 10 svampar så blir 2 normala resten i stort sett helt svarta!? Ska jag kasta alla dessa?

0

För låg temperatur?

Anne

5 sep 2011 kl. 23:03

Jag kör mina i 40 grader och har aldrig varit med om att dom blivit svarta, när dom varit fina och färska innan. Brukar också vara och vrida på ollorna minst ett par gånger under torkningen. Vet inte vad du har för tork. Jag använder Evermat och där rekommenderar man max 250gr färsk svamp per olla och max 10 ollor samtidigt. Tråkigt att förlora hela skörden på det sättet!

0

För låg temperatur?

Linus Ä-holm

6 sep 2011 kl. 10:01

Tror det var att där var för mkt svamp i torken, för det jag gjorde i natt blev bra med ändast någon enstaka som blev svart! =)
Jaja man lär sig hela tiden!!

0

För låg temperatur?

Boman

6 sep 2011 kl. 10:31

Nu kommer de runt Sthlm också, fast här varit och är snustorrt! mängder med smått men också en hel del plockstora.

0

För låg/hög temperatur?

Anne

6 sep 2011 kl. 18:30

Borde kanske ha varnat för att ha för hög temperatur också, det kan nämligen också ge svarta trattisar.

Bra, att du kom på vad som var fel!

Lycka till i fortsättningen!

0

För låg/hög temperatur?

Linus Ä-holm

6 sep 2011 kl. 19:23

Kan inte ändra temp i min tork! Tror att orsaken var att där va för många svampar, och i och med det så blev luftfuktigheten väldigt hög, och där av blev de kass…

0

För låg/hög temperatur?

buffy

6 sep 2011 kl. 20:11

Linus Ä-holm, jag har en sn svamptork som din och den funkar inte bra till trattisar, däremot till skivade soppar och champinjoner och riskor. De trattisar jag försökte torka i Netto-torken blev svarta trots att de var jättefina. Tror det tar för lång tid helt enkelt, trattar måste torka snabbt. Ev blir det för varmt. Jag har en OBH Nordica tork också som jag har till trattisar. I den blir de inte svarta.

Man kan även anv en dokumentkorg i metallnät från Ikea + en bordsfläkt.

0

För låg/hög temperatur?

buffy

6 sep 2011 kl. 20:15

Här är bild på en sån dokumentkorg jag menar.

tratttorkning

0

För tätt =högre temperatur?

Anne

6 sep 2011 kl. 20:19

Kan tänka mig att det blir ännu viktigare att man inte har för mycket svamp i ollorna om man inte kan ställa temperaturen. Ju tätare det blir med svamp desto varmare/fuktigare blir det också i torken eftersom luften/värmen inte kan flöda tillräckligt snabbt igenom ollorna. Det blir ju som att sätta på en mössa på huvudet under vintern

0

För tätt =högre temperatur?

buffy

7 sep 2011 kl. 12:07

Om huvudet sitter fast på en levande människokropp brukar det klara mössa ganska väl på vintern.

Jag har smakat på mina svartnade torkade trattisar, de är goda men smakar tillagade. Sv trumpetsvamp blev också liksom tillagad i den torken. Väldigt god blev den dock.

0

8 sep 2011 kl. 07:51

Tack för ditt tips “Bibban”!
Har varit på Balsberget utan att finna svart trumpet, men jakten fortsätter : ) Vi hittade trattisar & lite gula där för en vecka sedan.

0

Bibban

8 sep 2011 kl. 09:25

Tråkigt att du inte hittade några
trumpetsvampar.Vi var där förra helgen och plockade ca 14 kg. Gick
då bara på en liten del av området. Om du går in på “artportalen” så kan du se var på Balsberget det raporterats fyndigheter.Det lär även finnas trumpeter på Bökesnäset, men där har jag inte varit.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone