Nu har vi varit ute igen, kändes som det får bli sista helgen vi plockar trumpetarna. Nu är det trattisar som gäller. Idag hittade vi drygt 50 liter trumpetare, gubben har byggt ett torn där svampen är på tork, vi har även två svamptorkar som går för fullt.
Svart trumpetsvamp
Oj, det var hårda ord BaWa!
Det behöver väl inte vara så att folk är “kåta på pengar” så som du beskriver det.
En del kanske har anledning till at tjäna pengar, t.ex om man inte har det så bra ställt, man kanske försöker tjäna ihop till en resa eller bara dryga ut sin vanliga månadsinkomst för att sätta guldkant på tillvaron.
Folk plockar ju bär och säljer, är väl samma sak? Och visst, jag har gett bort svamp till nära och kära men skulle någon okänd komma och vilja ha 10 liter kantareller då hade jag nog inte skänkt bort den gratis!
Jag tycker också det är hårda ord, ger nästan alltid bort svamp till vänner och har alltid med en påse när vi går bort. Men nu är det så här att vi har hittat så otroligt mycket trumpetare i år och jag vet att många inte tycker om att gå i skogen och gärna betalar för svamp. Och helt riktigt, vi ska ut på en resa och tyckte att då är det OK att ta betalt.
Tjingeling i svampskogen
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.