Behöver hjälp med dessa tre som är fotograferade idag.
Bild 1: Kremla med mild smak. Den växte under gran och asp. Sammetskänslan gör att jag funderar på azurkremla, Russua azurea. Men det finns ju så mycket kremlor och jag har bara tittat på bilder i Ryman/Holmåsen. Tacksam för förslag
Bild 2: En spindling som växte på samma ställe som bild 1. Vågar mig inte på någon gissning
Ja, azurkremla kanske. Vacker var den i alla fall. Hoppas någon kan konfirmera vad det är. Spindlingen ser ut som trappspindling, som normalt växer med björk. Frågan är om den ska delas upp - den ser lite annorlunda ut och har tydligen vuxit med asp. Flugsvampen ser ut som gråfotad flugsvamp.
Tack för supersnabba svar. Gråfotad flugsvamp var vad jag kom fram till mha nyckeln i Ryman/Holmåsen men jag förkastade genast det alternativet eftersom jag tyckte att den inte alls liknade bilden och inte hade den grå foten. Nu har jag googlat på bilder och ser ju att den kan se ut som min. Tack!!!
Jag funderade på trappspindling men tyckte inte den såg ut som exemplar jag sett tidigare, jag tyckte att åtminstone de yngre borde ha varit slemmigare. Men ni har säkert rätt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.