Hejsan,
Jag hittade dessa svampar idag, 4:e september.
Trodde att det var sotbrun vaxskivling först men det verkar inte stämma med de svampböcker jag har. Skivorna är inte nedlöpande utan urnupna. Köttet är helt vitt och oföränderligt vid kontakt. Svampen växte bland asp med någon gran i närheten, i klippig miljö. Alltså ingen mossa som vaxskivlingen skulle trivas i.
Smaken mild och lukten behaglig.
Vet någon vad detta kan vara?
(plockade ganska många så det vore synd om den visar sig vara oätlig!)
/Julle
Musseron, vaxskivling???
Synd att inte strecknagelskivlingen är matsvamp. Vissa år kan man ju hitta riktigt mycket av den.
Någon som vet om den är giftig eller om den bara inte smakar gott?
Storkragskivling är ju heller inte klassad som matsvamp. Inte för att den är giftig, men för att den inte ansetts vara god. Jag har ätit den flera gånger och tycker den smakar gott. Har inte fått några besvär av den.
Tack Tony för snabbt svar! verkar att stämma med strecknagelskivling..
Dock är det olika med om det anses vara bra matsvamp; i en äldre svampbok är denna svamp tvåstjärnig, i en lite modernare bok är den enstjärnig p.g.a. sin seghet och obetydliga smak. Men den ska alltså inte vara giftig. Hatten anses kunna användas som utfyllnad till annan mera smakrik svamp..
Frågan är, har våra smaklökar förändrats sedan 1956 (som min äldsta svampbok är från) eller har vi blivit mer kräsna bara, så att mer simpel svamp inte duger?
Avstår dock från att laga till allt jag plockade, nöjer mig med någon liten bara för att själv avgöra hur många eventuella stjärnor den kan vara värd :P
/Julle
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.