Jag vet… Det ska handla om svamp här men många sitter inne med mkt annan kunskap och nu kan jag behöva den hjälpen.
Här hemma finns det mkt snok, de lägger ägg i gödselstacken varje år och ibland slingrar de in och lägger sig på det svala stallgolvet. Det har jag inga problem med. Nu idag däremot upptäckte jag att det finns snok bebisar i mina höbalar! Troligtvis har ngn av ormarna valt en ny plats att lägga sina ägg på då grävlingen i år grävt upp och kalasat på äggen i gödselstacken men i höt vill jag ju inte ha några ormar!
Hur övervintrar snokarna? Finns risken att de stannar kvar i höbalarna eller ringlar de iväg ngn annan stans? Finns det ngt enkelt sätt att få dom att flytta eller blir jag tvungen att plocka bort dom för hand? Finns det ngt sätt att förhindra att detta händer igen? Ngt ofarligt medel eller doftämne man kan lägga ut?
Höt finns i en del av logen där det är trägolv men resten av logens golv är ditlagda stenar och grus med öppning längst ner på väggarna så det är lätt för ormarna att komma in. Att täta allt skulle bli otroligt tidskrävande och risken finns då att ormarna kapslas in och dör ifall vi tex cementerar golvet.
Detta kanske inte anses vara ngt stort problem för många av er men själv tycker jag det är obehagligt att känna hur det börjar ringla mellan fingrarna då hästarna ska få lite hö medan de borstas…
Blir otroligt tacksam för alla tips och råd. Ber också om ursäkt till er som tycker det är fel att ta upp detta ämne här.
Ett tips.
Gå in på http://svensknatur.ifokus.se/?
och fråda. Där brukar en kille som är duktig på reptiler svara.
Usch, det där problemet hade farfar också, ett år på femtiotalet fick han sprida gödseln över en nyslagen vall mitt i juli för att hela gödselhögen “krailade” som han sade… Hur många balar har du hittat dem i? Tyvärr verkar de också kunna bli kvar över vintern. I ditt läge skulle jag nog slå en kort signal till Anticimex eller nån herpetologförening för att få råd. Läs gärna http://www.alternativ.nu/index.php?topic=24715.0
Naturhistoriska riksmuseet har en jourhavande biolog som är bra http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/fragaforskaren/fragabiologen.147.html
Tusen tack allihop! Vad underbara ni är som försöker hjälpa till:)
Hur många ormar det rör sig om och i hur många balar vet jag inte ännu. Har hårdpressade “4-kants” balar så det är svårt att se ormarna innan man öppnat och delat på hö´t. Märkte däremot att de är otroligt snabba så det är svårt att hinna fånga dom innan de ringlar in i nästa bal och gömmer sig.
Hästarna är inte ormrädda men hur de skulle reagera på att hitta ngn orm i hö´t det vet jag inte.
Det är mer jag som har problem, har aldrig varit särskilt förtjust i ormar och tycker de är obehagliga, oavsett om de är farliga eller inte. Kan tolerera dom och titta på dom på säkert avstånd. Än värre blev det för några år sedan då en av hästarna blev biten av en huggorm så när det idag började ringla mellan fingrarna var jag inte lycklig..
Tack för alla länkar, kommer ta kontakt med ngn av de ni föreslagit så ormarna kan förflyttas på ett för dom säkert sätt och till en lämplig plats:)
Tusen tack än en gång!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.