0 1629 visningar

8 svar

Torka svamp?

Malin

5 sep 2011 kl. 12:53

Har en fråga gällande torkning. Jag har mani på trattkantareller o har dessutom äntligen hittat rödgul trumpetsvamp, men har en fråga nu. Jag har hört o läst att man måste dela alla svampar o kolla så att det inte smugit sig in sniglar o larver, och jag är glad att jag gör det för jag kan hitta både det ena o det andra..  ;)  Men ni som torkar (det verkar så praktiskt jämfört med att förvälla), hur gör ni? /Nybörjaren i Norrland   PS. Bifogar en bild från gårdagens skörd - mycket nöjd!!

0

Bo E

5 sep 2011 kl. 13:38

bra regel att dela varje svamp

för trattkantartell och trumpetsvamp brukar det räcka

för soppar gäller betydligt hårdare regler
hyvla eller skär i så fina skivor du kan / vågar
desto tunnare desto snabbare och effektivare torkprocess

0

Malin

5 sep 2011 kl. 14:31

Men på många bilder här på forumet är det hela och inte delade svampar på torkarna?

0

Ola R

5 sep 2011 kl. 14:44

Jag delar bara om jag anar att det finns något att ta bort. Gäller trattkantarell och rödgul trumpetsvamp.
Torkar gör jag i bastun i 40 graders temperatur i lådor med nätbotten. Snustorrt efter en natt i bastun.

0

Irene A

5 sep 2011 kl. 14:58

Jag delar dem alltid, tycker inte att det är kul att tugga granbarr när jag ska äta svampen sen.

0

ingalill

5 sep 2011 kl. 19:31

Hej!
Jag delar alltid svampen innan torkning,är mycket noga med att rensa från allt!

0

Malin

6 sep 2011 kl. 07:50

Tack snälla ni som svarar! Då fortsätter jag dela alla, det gör mig inte så mycket, jag är så lycklig över mina svampar, men det tar ju sina timmar..  ;) Nästa fråga då: Jag har ingen tork, och har inte råd att köpa någon än. Hur gör jag för att torka i ugn, och hur bra blir resultatet?

0

Boman

6 sep 2011 kl. 08:14

Har du en varmluftsugn så kör på lägsta värmen med fläkt på. Låt bli annars, det blir inte bra.
Sprid ut svampen på ett myggfönster, ett tunt tyg spänt över något lagom stort eller bygg enkla ramar av trä med myggnät över. Sök äldre trådar på forumet, det finns massor skrivet om torkning av svamp.

0

Jeanette P, Lulé

6 sep 2011 kl. 09:31

Jag brukar alltid dela de svampar som har en “tratt”, men de yngre exemplaren som inte hunnit få denna brukar jag oftast låta bli. Använd en fläkt för att på skynda torkningen och gör som Boman skrev så ska du se att det går bra

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone