Har en fråga gällande torkning. Jag har mani på trattkantareller o har dessutom äntligen hittat rödgul trumpetsvamp, men har en fråga nu. Jag har hört o läst att man måste dela alla svampar o kolla så att det inte smugit sig in sniglar o larver, och jag är glad att jag gör det för jag kan hitta både det ena o det andra.. ;) Men ni som torkar (det verkar så praktiskt jämfört med att förvälla), hur gör ni? /Nybörjaren i Norrland PS. Bifogar en bild från gårdagens skörd - mycket nöjd!!
Tack snälla ni som svarar! Då fortsätter jag dela alla, det gör mig inte så mycket, jag är så lycklig över mina svampar, men det tar ju sina timmar.. ;) Nästa fråga då: Jag har ingen tork, och har inte råd att köpa någon än. Hur gör jag för att torka i ugn, och hur bra blir resultatet?
Har du en varmluftsugn så kör på lägsta värmen med fläkt på. Låt bli annars, det blir inte bra.
Sprid ut svampen på ett myggfönster, ett tunt tyg spänt över något lagom stort eller bygg enkla ramar av trä med myggnät över. Sök äldre trådar på forumet, det finns massor skrivet om torkning av svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.