Hej på er
Plockade svamp på en rastplats idag som ligger jättefint vid en sjö. Där hittade jag champinjoner, fiiina blodsoppar, div strävsoppar, och en som jag TROR är eldsopp men jag tycker inte det stämmer helt.
Nätet är inte rött utan vitt… Tycker jag iallafall. Tittar man längst upp så är det vitt och sedan är ju foten så röd och när man tar på den blir allt mörkt men jag uppfattar ändå nätet som ljust på mörk botten.
Vad säger ni? Är det eldsopp?
bittersopp finns inte som förväxlingsart i mina svampböcker
därav en fråga
om man torkar bittersopp i tron att det är eldsopp, försvinner bitterheten då eller är det säkrast att redan nu provtugga lite på den o känna om den verkar ätlig
?
jag tänkte förstagångstesta eldsopp som matsvamp men valde att torka den först
Gult porlager och rödaktigt är en så tydlig skillnad att de nog inte räknas som förväxlingsarter. Dessutom brukar man mest prata om förväxlingsarter när det gäller någon matsvamp, och eldsopp har knappast räknats dit.
Har ingen aning om bittersoppen blir mer ätlig efter torkning, men tvivlar på det.
janu missförstod ni mig nog
jag har inte hittat bittersopp utan mina torkade soppar är eldsopp
men när jag här fick höra talas om bittersoppen så var jag nödgad att provsmaka min torkade eldsopp men den smakade utmärkt och var inte det minsta bitter
så torkad eldsopp tror jag är användbar
bittersoppen känner jag inte alls till
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.