0 522 visningar

13 svar

Varför......

Kerstin, Lindome

5 sep 2011 kl. 19:49

...skalar jag foten på Karl-Johan?
Blir det hårt, segt eller är det bara en fix idé att göra det?

Har antagligen läst att man skall göra så i någon bok, men aldrig varför???

Hur gör Ni?

0

Markus

5 sep 2011 kl. 22:08

Jag har aldrig skalat foten på KJ.. och jag har plockat och ätit KJ sen jag var barn.

0

Peter

5 sep 2011 kl. 22:27

Hej!
Samma här Marcus, varför ska man skala?

0

Inga-Lill

5 sep 2011 kl. 22:34

Vet inte varför,men jag skalar den,kanske för att min moster sa en gång att hon gör det.

0

Peter

5 sep 2011 kl. 22:35

ok:)
ja de klart, foten kan ju vatt angripen utav sniglar och dylikt, så visst varför inte

0

Trollehatt

5 sep 2011 kl. 22:51

Klart du skalar o inte skär tvärt av - om den är ok får du ju några gram till :-)

0

Trollehatt

5 sep 2011 kl. 22:51

Klart du skalar o inte skär tvärt av - om den är ok får du ju några gram till :-)

0

Oj, nu blev det dubbelt o lite annat

Trollehatt

5 sep 2011 kl. 22:54

Aha, du menar att du tar bort foten o skalar den?

Det enda jag hört är att man inte ska klyva en sopp rakt av, det är så mycket mer som står under ytan så att säga.

Vicka upp svampen, skala sedan av foten längst ner så får du med några ytterligare gram i korgen :-)

0

Kerstin, Lindome

6 sep 2011 kl. 07:22

Det är tydligen fler som skalar utan att veta varför -:)

Markus och Peter har ju överlevt utan besvär, så vad säger Du Inga-Lill, skall vi sluta med skalandet?

0

Kerstin, Lindome

6 sep 2011 kl. 07:23

Kanske bäst att förtydliga att jag menar “stjälken” , inte den del som står nere i jorden.

0

anithau

6 sep 2011 kl. 07:55

“Stjälken” är lika med foten.
Behöver inte skalas om den inte är skadad. Bara borsta bort ev smuts mm.
Basen på foten, dvs, det som stått nere i marken ska givetvis skäras av sedan man plockat upp svampen.

0

skalar kantareller

charlotte b

6 sep 2011 kl. 08:40

Nej då. Du behöver inte skala kalles fot! Men det är svårt att sluta antar jag ;-)
Min mor skalar foten på kantarellerna…

0

skalar kantareller

Kerstin, Lindome

6 sep 2011 kl. 20:40

Hemma igen efter en blåsig dag i skogen.
Har lyckats behärska mig och inte skalat Kalle.
Däremot gjorde jag som din mor. En del Kantareller var så jordiga att inte ens full kraft på vattenstrålen hjälpte.

0

skalar kantareller

Inga-Lill

7 sep 2011 kl. 16:27

Ska nog sluta skala foten på “kalle” jag också,gick svampkurs för ett tag sedan,hon som höll kursen skalade inte.Men har efter Irene A:s rekomendation,börjat skala av hatthuden.
Skulle vilja ut o plocka svamp nu,men det ösregnar här,så är väl ingen ide.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone