0 544 visningar

6 svar

Uppmärksamhet!

Kenneth

6 sep 2006 kl. 15:24

Har fått lära mig att man försiktigt skall smaka och lukta på svampen för att säkerställa att den är ätlig (mer än 1 gång). Jag har utökat mitt förråd och kan väl med säkerhet ca 10-15 olika “bra” svampar. De säkraste jag plockar, utöver de vanliga kantareller mm så är det soppar. Här tycker jag inte att man kan ta fel eller…
Gäller det generellt att lukt och smak skall vara angenäm hos ätliga svampar?

0

Bo E

6 sep 2006 kl. 16:36

Vad som är angenämt är naturligtvis en smaksak.
Sillkremla och mandelriska tycker jag är läckra matsvampar, fast skaldjursdoft är kanske inte alltid nåt som alla gillar.

Generellt gäller att de flesta svampar får dålig lukt om de angripits av larver eller parasiter eller bara är på väg att ruttna.
Då är de naturligtvis inte ätliga.

Det finns heller ingen generell regel att giftsvamp luktar illa.
De giftigaste har ibland exempelvis en svag vegetabilisk doft som brukar liknas vid rå potatis.

0

CharinaJohansson

6 sep 2006 kl. 17:02

Den enda svampsort som JAG lärt mig att man kan provsmaka för att ta reda på om den är ätlig är KREMLORNA.
All annan “provsmakning” är totalt vansinne.

0

Irene A

6 sep 2006 kl. 17:04

Nej, det gäller INTE generellt att lukt och smak skall vara angenäm hos ätliga svampar.

När man ger råd om att man kan smaka på soppar eller kremlor för att avgöra om de är ätliga, är risken överhängande för att sådana missförstånd sprids - tyvärr!

0

kobran

6 sep 2006 kl. 17:58

Tycker inte alls det är något fel att analysera lukt och smak men man måste förstås se det som ett komplement i bedömningen och absolut inte tro att allt jag själv tycker smakar OK är nyttigt!

0

Franco Matli

6 sep 2006 kl. 19:59

Med hjälp av lukt ock smak kan man utesluta att ett stor antal svamparter hamnar i grytan.Likaså ätliga svampar som är angripna av larver, parasiter ell mögel.
Man ska använda sig av lukt och smak som första hjälpen.KOM JHÅG de GIFTIGA och DÖDLIG GIFTIGA luktar gott och smakar gott.Håller med Irene, 
smakprovet gäller bara för Kremlorna om man är seker att svampen som man testar är en kremla och inte t.ex.en lömsk flugsvamp eller en bolmörtskivlig.

0

Birgitta D

6 sep 2006 kl. 21:47

Många kanske behöver en ny information o skillnaden mellan kremla och flugsvamp. Jag lärde mitt barnbarn 6 år gammal för 2 veckor sedan att brottytan går tvärt av och att foten kan smulas om det är en kremla. Hon är i och för sig ett knyttet och mullebarn. Hade ingen flusvamp att demonstrera, Gissa min ångest när de förra helgen hade plockat en hël korg med soppar och kremlor, Alla kremlor var avsmakad och var milda utom en. Alla övelevde uan magproblem. Jag är ingen exper men får nog åka upp och lära ut mina torftiga kunskaper. Jag vet inte ens m de vet hur e flusvamp serut till sin beståndsde.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone