0 2607 visningar

22 svar

Godaste matsvampen?

Trollmora

6 sep 2011 kl. 10:51

Vilken är den godaste matsvampen? Motivera gärna varför ni tycker som ni tycker. Smaken är ju som sagt delad , så det ska bli intressant och se vilka olika svampar som ni har som favorit.

0

Inga-Lill

6 sep 2011 kl. 11:13

Jag tycker mycket om Blodsoppen,men är lite rädd för att plocka den,eftersom jag är rädd att det kan vara eldsoppen istället.Vet inte varför jag tycker om den,men gillar smaken,det gör sambon också.Sedan är det ju Karl Johan o Gul Kantarell,som är underbara i smaken.Kan säga att jag inte är så förtjust i Trattkantarellen,o det är för att jag inte gillar konsistensen,o alltid blir illamående efter att ätit den,men kan ha några nyplockade i höstgryta,inte torkade.

0

Charlotte B

6 sep 2011 kl. 11:42

Jag tycker snöbollschampinjonen är godast (inte den i affären utan den man plockar själv såklart).

Kanske var en tråkig svamp att välja men jag tycker den slår allt annat…

Blek Taggsvamp och Mandelriska kommer som god tvåa :-)

0

Inga-Lill

6 sep 2011 kl. 11:53

Just det….glömde Mandelriska,kommer nog på första med sin goda skaldjurssmak,men har bara hittat den en gång när jag gick på svampkurs,växer inte här i “mina” skogar.

0

Bo E

6 sep 2011 kl. 12:26

det beror ju lite på tillfälle och tillagning

men kungschampinjonen är en klar favorit med sin fina mandelsmak

och smörknaperstekta kantareller är läckert

svart och rödgul trumpetsvamp har oxå fin karaktäristisk smak

och mandelriska till rätter med marina tillbehör är toppen (NÄR MAN HAR TUREN ATT HITTA DEN)

0

Carina45

6 sep 2011 kl. 13:32

Stolt Fjällskivling, är i särklass den godaste matsvampen.

0

Carina45

6 sep 2011 kl. 13:35

Tillägger ang Stolt Fjällskivling….Som god två för mig kommer stekt fot av Goliatmusseron, om man strimlar foten och steker den i smör så blir den knaprig och god. Jag äter den som snacks

0

gunhild Nordås

6 sep 2011 kl. 14:12

Till fisk är sillkremlan en favorit. Tack Carina för tips om goliatfötterna.

0

DG

6 sep 2011 kl. 14:21

Jag gillar verkligen svart trumpet.

0

Mats S

6 sep 2011 kl. 14:51

En favorit hos mej är wok med blomkålssvamp.

0

Draken

6 sep 2011 kl. 15:07

Jag tycker att blandsvamp är det godaste, tex en levergryta med lök hör till höstens allra bästa middagar.
Man tager vad man haver av soppar och taggsvamp och några kantareller

0

Lena Strömstad

6 sep 2011 kl. 22:59

Smörsopp tycker jag är bäst. Och i år är dom många :-)
God 2:a är Karl-Johan.

0

Marina Jansson

6 sep 2011 kl. 23:17

Oj! Jag har många favoriter nu:
Rödgul trumpet till soppa och paj
Svart trumpet i gräddsås till kött
Kantareller till allt möjligt
stuvad sotvaxing
smörstekt frostvaxing som den är
kantkremla med massor av vitlök och persilja i stekt i olivolja
mandelkremla stekt i smör
kruskantarell torkad och chokladdoppad som kul garnering på tårta :)
soppa på blodriska, gärna med små hattar simmandes i mixad soppa

Nu blev jag hungrig…

0

Inga-Lill

7 sep 2011 kl. 17:03

Tack Marina för dina förslag på hur man kan tillaga olika svampar till bästa resultat.Lät spännande med kruskantarellen,hoppas jag kan hitta en sådan någon gång o pröva.

0

Nirak

7 sep 2011 kl. 17:07

Det är ju så många som är så goda…
Hmm, svart trumpet får jag nog säga ändå. Årets bubblare är dock goliatmusseronen, himla god den också.

0

"JAS" Helsingborg

7 sep 2011 kl. 17:37

Ostronmussling tillhör mina favoriter, framför allt dem jag hittar som har pil/poppel som substrat. Grädd-dillstuvade på rostat bröd som förrätt, helt rätt:)

0

Ninjan

8 sep 2011 kl. 20:59

på topplaceringen hamnar svart trumpetsvamp, för den kraftiga smaken
andraplats delar stolt fjällskivling tillsammans med karl johan:)

0

Norrbottningen

8 sep 2011 kl. 21:00

Talltuvskivlingen går inte av för hackor den heller.

0

OlaH

8 sep 2011 kl. 22:07

Trender kommer å går hos mig å frugan. Nu är det “finska” riskor som gäller. Avkokta å insaltade. Sedan urlakade, finskurna med rödlök å gräddfil eller kräm fräs.
På mjukt bröd av olika slag, hårt bröd eller tillbehör tkill vad f-n som helst. ujujuj!

0

Jm

25 aug 2016 kl. 10:06

Blöt fotsvamp. MMMMmm

0

Mattias

2 sep 2019 kl. 14:45

1. Svart Trumpetsvamp
2. Trattkantarell
3. KarlJohan
4. Kantarell

0

JanAUppsala

2 sep 2019 kl. 14:54

Det är en ren smaksak - och smaken ar “liksom delad”!

0

BirgittaF

2 sep 2019 kl. 19:19

1. Stenmurkla
2. Goliatmusseron
3. Föränderlig tofsskivling
4. Rödgul trumpetsvamp
5. Blodsopp
6. Rimskivling
7. Svart trumpetsvamp
8. Blomkålssvamp
9. KarlJohan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone