0 1161 visningar

8 svar

Torka trattisar???

Monika

6 sep 2011 kl. 11:19

Hjälp! Jag har trattkantareller på bakplåtspapper i varmluftsugnen på 50 grader och luckan är lite öppen. Men dom är alldeles sotsvarta!! Ska det vara så???  Har aldrig gjort detta förr, har bara förvällt gula kantareller och sen fryst in. Är det bättre att gör så med trattisarna också??

0

Jeanette P, Lulé

6 sep 2011 kl. 11:51

Tyvärr så blir dom så när man torkar i ugnen, max 40 grader har jag fått lära mig, men hellre torkar jag under en fläkt än i ugnen nu mer. De brukar gå att använda trotts att de blivit svarta, men smakar inte riktigt lika bra. Men det är ju beroende på om de blivit brända p.g.a att du haft de inne för länge eller att de var dåliga.
Nästa gång så torka dem under en fläkt på nät som du fäster i en ram, det är det bästa sättet (Om man nu inte har en svamp tork)

0

Ola R

6 sep 2011 kl. 12:13

Har du en bastu, så sätt termostaten på 40 grader. Snustorrt över en natt. Och de svartnar inte.

0

Bo E

6 sep 2011 kl. 12:19

har du en luftspalt ovanför kylskåpet så är det en utmärkt tork

jag får plats med två a4 ark per torktillfälle

blir finfina efter 1,5 - 2 dygn

0

Inger i Skurup

6 sep 2011 kl. 15:46

Hej Monica!
Använd bara ugnsfläkten utan att sätta på värmen. På min ugn fungerar detta, Husqvarna Regina Pub Plus. Det tar bara ett par timmar att torka. Braspanna med bakplåtspapper och trattkantareller, se till att sätta pannan i nedre delen och ugnsluckan öppen ca 6-7 cm

0

Inger i Skurup

6 sep 2011 kl. 15:54

Jag har också provat förut att torka i ugnen med minsta värme 50 grader de blev så klart sotsvarta. Men jag tyckte inte att det var något fel på smaken. Kassera för allt i världen inte dem, testa att göra lite sås med smulade trattkantareller i.

0

Daniel

6 sep 2011 kl. 19:05

Ja jag gjorde likadant för många år sedan. De blir svarta och går inte att mjuka upp i vatten igen med gott resultat. Men smaken kanske är bra, t.ex. som föreslagits som svampmjöl. Hänga upp på tråd funkar alltid bra men e himla massa jobb. De andra förslagen med fläkt och bastu är säkert också bra. Jag brukar lägga på nät och sedan sluttorka dem efter ett par dagar i en svamptork ett par timmar bara för att få dem knastertorra, så att de går att smula; men annars räcker trådvarianten för hållbarheten. enligt min erfarenhet.

0

Markus

6 sep 2011 kl. 20:34

Jag löste mitt torkbeskymmer med en cupévärmare på 2kW torkar en korg med trattisar på 3-4timmar.
Har ett tilltat galler som jag lägger svampen på och har cupévärmaren ca 30cm ifrån och så blåser jag på med högsta effekt så att de blåser både under gallret och över… blir jätte fina svampar… enda gången jag får svarta är om jag är lite lat och låter dom stå orensade för länge..
verkar som om vissa blir dåliga.

Ville bara flika in med lite tips =)

0

h. k-holmen

6 sep 2011 kl. 21:20

Världens bästa om man har tillgång.. Lägg ut på tidningspapper på badrumsgolvet med högsta golvvärmen på! Klart över natten! :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone