0 534 visningar

9 svar

Gifthätting?

Inga-Lill

6 sep 2011 kl. 11:32

Kan detta vara Gifthättingen?Tänker inte plocka den även om det är en ätlig variant,bara är nyfiken.Dom är väldigt vackra iallafall.Tagit med mobilkamera,så är väl inte det klaraste o tydligaste,men kanske någon kan se ändå,finns ju många duktiga svampplockare här på forumet.

Gifthätting?

0

Jeanette P, Lulé

6 sep 2011 kl. 11:54

Jag tycker det ser ut som Föränderlig tofsskivling, men är inget proffs. Jag själv plockar inte dessa då jag är rädd för att ta fel :)

0

Bo E

6 sep 2011 kl. 12:11

håller med om att detta är föränderlig tofsskivling
(eller i varje fall inte gifthätting)

gifthättingen växer på barrved och inte gyttrat utan i grupper

tycker det ser för gyttrat ut på bilden
vet du vilket trädslag de växer på?

gifthätrtingen är en intressant frågeställning då den som jag förstår är en av de mest luriga svamparna att hitta och identifiera

har sökt den och ställt frågor i många år men det vilar lixom en ständig osäkerhet över svaren - har t ex fått tänkbara gifthättingar identifierade som bitterskivling och egentligen aldrig nått huvet på spiken…

foto: 1 jan nirving 2-3 bo e

0

Jan A, Uppsala

6 sep 2011 kl. 13:02

Här finns en hel del om gifthätting och föränderlig tofs…
:http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_lista_old.asp?sok=gifth%E4tting&fnr=1

I söndags hittade jag årets första gifthättingar och dom såg ut som på bilden.

0

Bo E

6 sep 2011 kl. 14:41

tydligen är det fotens karaktär som är typisk,  men lite svår att bedöma i fält då svamparna ofta är små och fotstrukturen försvinner eller förändras vid hantering

jag är fortfarande osäker på den

får se om man träffar på några misstänkta under höstens gång

0

Irene A

6 sep 2011 kl. 14:45

Nu tycker ju jag att det är väldigt mysko gifthättingar på Jans bild.
Hade kunnat svära på att det är mörkfotad bitterskivling, Gymnopilus picreus..

0

Jan A, Uppsala

6 sep 2011 kl. 15:42

Det kanske det är. ja.

0

Bo E

6 sep 2011 kl. 16:00

jodå jag har ju oxå rensat bort en del misstänkta gifthättingar efter att guidens expertis bedömt dem som bitterskivlingar så de bilder jag bifogat ovan kan vara de sista jag har (som ännu inte fallit för bedömning att vara något definitivt annat)

0

Inga-Lill

6 sep 2011 kl. 16:04

Tack för svaren.Dom växte på en stubbe i granskog,o tror nog att stubben dom växte på var gran den också,men tittade tyvärr inte helt noga.

0

Irene A

6 sep 2011 kl. 17:15

Bo, din första bild här är en riktigt bra illustration av gifthätting!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone