0 310 visningar

5 svar

Trattisar/rödgul trumpet eller gullnavling

Maria

6 sep 2011 kl. 13:38

Hej!
Var i dag ute i skogen och hittade Trattisar, fast en del stämmer mer in på rödgul trumpet svamps beskrivning och en del har gula åsar under så de verkar mer stämma på gullnavling. Kan Trattisar eller trumpet ha gula åsar eller ska jag bara kassera dessa svamparna?

0

Mickeleh

6 sep 2011 kl. 13:47

Lättast med en bild men trattisar kan variera i färgen från nästan vit till brun brunröd varvid gul ligger inom det spektrumet…gultrumpetens åsar är oftast mindre tydliga/synliga i jämförelse med trattkantarellen ..vilket man oftast skiljer dem åt om man är osäker…viktigast är dock att kunna skillnaden mellan åsar och skivor ...

0

Siv K

6 sep 2011 kl. 13:54

Tack för svaren.
Skillnaden mellan åsar och skivor kan jag,och har plockat dessa i många år.
Var bara osäker på om det är trattis el trumpetsvamp då jag läst att trumpetsvampen inte ska finnas i Skåne.

0

Jan A, Uppsala

6 sep 2011 kl. 13:55

Gullnavlingen har skivor. Det är kantarellerna som har åsar.

0

Siv K

6 sep 2011 kl. 13:56

Blev lite fel, svarade på fel inlägg.

0

Maria

6 sep 2011 kl. 14:05

att skilja mellan skivor och åsar kan jag, men jag har inte tänkt på förrän nu att vissa av åsarna är gula, de är lika tydliga men gula och inte mörkare som de andra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone