Plockad blandskog med mkt inslag av lövträd..växte i klunga under gran..fot större bid basen…hatten 20 cm fot 30 cm..skivor vita med rodnad som ung..laxrosa mot brun på den större…luktar som champinjon lite nötlakrits…knölfotad eller vanlig snöboll eller vit kung eller ...???
lite svårt att se karaktären på ringen påå de unga exemplaren
det brukar vara det man tar snöbollen på
om den är av tillräcklig storlek (beror lite på formatet på tidningen den ligger vid, men det är förmodligen en normal tidskrift o en stor svamp!!??)
skulle jag kunna tänka mig vit kungschampinjon oxå
jämför gärna
denna bild är på en sådan som artbestämts av Hans-Åke Sandberg
foto: Bo E-son
har i o f s sett tydligare “knölfötter” men Irene kan säkert sina champinjoner så jag säger inte emot
till mickeleh vill jag tipsa att nu kommer kungschampinjonerna i Hässelbyskogen!
plockade igår i nordligaste delen strax innan stängslet till betesmarken under granar
foto: Bo E-son
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.