0 324 visningar

7 svar

Vilken champinjon??

Mickeleh

6 sep 2011 kl. 16:08

Plockad blandskog med mkt inslag av lövträd..växte i klunga under gran..fot större bid basen…hatten 20 cm fot 30 cm..skivor vita med rodnad som ung..laxrosa mot brun på den större…luktar som champinjon lite nötlakrits…knölfotad eller vanlig snöboll eller vit kung eller ...???

0

Mickeleh

6 sep 2011 kl. 16:25

mer bild..

0

Bo E

6 sep 2011 kl. 16:32

lite svårt att se karaktären på ringen påå de unga exemplaren

det brukar vara det man tar snöbollen på

om den är av tillräcklig storlek (beror lite på formatet på tidningen den ligger vid, men det är förmodligen en normal tidskrift o en stor svamp!!??)
skulle jag kunna tänka mig vit kungschampinjon oxå

jämför gärna

denna bild är på en sådan som artbestämts av Hans-Åke Sandberg

foto: Bo E-son

0

Bo E

6 sep 2011 kl. 16:37

men för att vara vit kungschampinjon - borde den inte ha antydningar till fjäll på hattytorna?

håller nog på stora snöbollar i alla fall

0

Mickeleh

6 sep 2011 kl. 16:41

Känns inte som en snöboll..pga storleken men även färgen på skivorna..snöbollen brukar väl svartna,tror jag..  men den väger nämre halvkilot

0

Irene A

6 sep 2011 kl. 17:35

Knölfotad skulle jag säga.

0

Mickeleh

6 sep 2011 kl. 18:03

Tack som vanligt Irene…funnes det svampgroupies vore jag din-)

0

Bo E

7 sep 2011 kl. 13:23

har i o f s sett tydligare “knölfötter”  men Irene kan säkert sina champinjoner så jag säger inte emot

till mickeleh vill jag tipsa att nu kommer kungschampinjonerna i Hässelbyskogen!
plockade igår i nordligaste delen strax innan stängslet till betesmarken under granar

foto: Bo E-son

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone