0 1132 visningar

15 svar

Stolt fjällskivling?

Therese

6 sep 2011 kl. 17:10

Jag undrar om detta är stolt fjällskivling? Det som gör mig osäker är växtplatsen, jag hittade den i mossa i en blandskog. Jag har fått för mig att de växer i ängsmark?

Stolt fjällskivling?

0

Siv K

6 sep 2011 kl. 17:30

Ser ut att vara en rodnande fjällskivling.
Du märker om den rodnar när du skadar den.
Denna anses inte vara bland matsvampar längre, då det finns de som blivit dåliga av den.

0

Markus

6 sep 2011 kl. 17:36

Jag tycker hatten ser jätte konstig ut… inget jag tidigare sett.
Nån stolt Fjällskivling tror jag inte på.

0

Therese

6 sep 2011 kl. 17:37

Nej, den rodnar inte. Foten kanske inte syns så bra på bilden men har inte rodnande fjällskivling slät, vit fot?

0

Markus

6 sep 2011 kl. 17:38

Jag menar färgen på hatten… fast de kan ju vara ljuset.

0

Therese

6 sep 2011 kl. 17:40

Jag svarade Siv =). Det är nog ljuset som gör att hatten ser konstig ut. Hatten har en ljus botten med mörkare fjäll. Svampen luktar inget direkt men ringen luktar nötaktigt, typ mandel?

0

Therese

6 sep 2011 kl. 18:39

Har fotat lite fler bilder. En halvtimme efter snitt syns ingen rodnad.

Stolt fjällskivling?

0

Markus

6 sep 2011 kl. 20:25

Jadu… foten och ringen på den ser ut som fjällskivling och likaså skivorna men den där hatten är ju knepig… även fast den har mer normal färg så ser den knepig ut.

0

Tony S

6 sep 2011 kl. 21:49

Jag blir inte riktigt klok på de där stora fjällskivlingarna. Det kan kanske vara Macrolepiota permixta eller M. fuliginosa på bilden.

0

Therese

6 sep 2011 kl. 22:23

Hittar ingen info om de fjällskivlingar du nämner, Tony. Vad skiljer dessa från stolt fjällskivling?

0

Tony S

6 sep 2011 kl. 22:46

M. permixta ska vara mörkare och rodna i snitt.
M. fuliginosa ska bli rödaktig brun vid skrapning på foten.
Givetvis behöver man kolla fler särskiljande karaktärer och det är det som är knepigt med dessa, de verkar vara så lika.

0

Therese

6 sep 2011 kl. 23:13

Rodna gjorde denna inte alls. Hatten upplever jag är mer brunaktig än stolt fjällskivling. Det lustiga var att det växte en rodnande fjällskivling en bit ifrån, den var mkt ljusare med slät vit fot och rodnade tydligt vid snitt. Jag har ätit vad jag trott vara stolt fjällskivling vid ett par tillfällen förut, nu vet jag inte om jag vågar det längre då det verkar lätt att förväxla dem med andra fjällskivlingar.

0

Helle

7 sep 2011 kl. 21:04

Kolla bilder på wikipedia. tycker att foten ser precis ut som på en stolt fjällskivling. Detta är en svamp som inte skall vara så lätt att förväxla.

0

Bo E

8 sep 2011 kl. 12:16

om ringen smakade gott så är det väl troligast att det är en god stolt fjällskivling

de jag ätit har i varje fall sett ut som din och just haft den karaktären på ringen

vad är problemet?
har någon forskat i detta och hittat en giftig eller oätlig variant

eller är det bara i rent vetenskapligt syfte ni diskuterar varianter av stolt fjällskivling
?

det finns ju många arter i svampsläktena som det måste till sporprov och mikroskop för att bestämma till 100%

0

skogsguru

8 sep 2011 kl. 14:01

Exakt en sådan fjällskivling hittade jag under en “kjolgran”. Den luktade gott och jag lagade till den. Doftade härligt vid stekning, jag gräddstuvade den.

Granen växte inte i en skog, mer som en typisk skogsdunge mellan två gärden.

Lite hårdsmält var den dock, så ät med måtta..

0

skogsguru

8 sep 2011 kl. 14:14

Efter lite läsning i svampboken kanske det är Spenslig fjällskivling, Lepiota clypeolaria.

Fast den ska tydligen inte bli så storväxt. Hatt 4-8 cm bred, 4-10 cm hög. Också ätlig, men rekommenderas inte pga förväxlingrisk med giftiga varianter. Oups! Men min var riktigt stor som tur, måste ha varit stolt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone