Rodna gjorde denna inte alls. Hatten upplever jag är mer brunaktig än stolt fjällskivling. Det lustiga var att det växte en rodnande fjällskivling en bit ifrån, den var mkt ljusare med slät vit fot och rodnade tydligt vid snitt. Jag har ätit vad jag trott vara stolt fjällskivling vid ett par tillfällen förut, nu vet jag inte om jag vågar det längre då det verkar lätt att förväxla dem med andra fjällskivlingar.
om ringen smakade gott så är det väl troligast att det är en god stolt fjällskivling
de jag ätit har i varje fall sett ut som din och just haft den karaktären på ringen
vad är problemet?
har någon forskat i detta och hittat en giftig eller oätlig variant
eller är det bara i rent vetenskapligt syfte ni diskuterar varianter av stolt fjällskivling
?
det finns ju många arter i svampsläktena som det måste till sporprov och mikroskop för att bestämma till 100%
Exakt en sådan fjällskivling hittade jag under en “kjolgran”. Den luktade gott och jag lagade till den. Doftade härligt vid stekning, jag gräddstuvade den.
Granen växte inte i en skog, mer som en typisk skogsdunge mellan två gärden.
Lite hårdsmält var den dock, så ät med måtta..
Efter lite läsning i svampboken kanske det är Spenslig fjällskivling, Lepiota clypeolaria.
Fast den ska tydligen inte bli så storväxt. Hatt 4-8 cm bred, 4-10 cm hög. Också ätlig, men rekommenderas inte pga förväxlingrisk med giftiga varianter. Oups! Men min var riktigt stor som tur, måste ha varit stolt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.