0 3035 visningar

5 svar

Småhåliga/lite angripna KarlJohan=ätliga?

h. k-holmen

6 sep 2011 kl. 22:57

Har idag plockat mina första KarlJohan till stort nöje. Har dock en fråga som jag inte har kunnat leta mig till här i forumet.. När ni torkar eller tillreder KarlJohan är de då helt tokafri från angrepp? Mina jag hittade idag varierade sig från helt jättefina utan det minsta lilla hål till några små pyttehål.. Jag har disekerat mina exemplar totalt och inte hittat någon form av kryp eller maskar. Äter ni dessa eller ska de vara helt fria från “hål”. Och förresten vad är dessa hål? Och vad är det de blir angripna av? Maskgångar? ..eller någon annan form av kryp som ätit sig in i svampen? Om jag mot all förmodan skulle ha missat någon bit med hål i sig, är det isåfall farligt? Så nyfiken.

0

Marina Jansson

6 sep 2011 kl. 23:09

Dessa lever i svamp:“Svampmyggor,Fungivor’idae (MycetophWidae),fam. bland myggorna, medelstora till smärre, smärta, myggliknande insekter med vanl. långa,, trådlika antenner, starkt välvd ryggsköld, långa,, smala ben med starkt förlängda höfter och långsträckta vingar. I Sverige finnas o.150 arter. S. träffas vanl. i skogsmark, där deras fotlösa,, cylindriska, glatta, vitaktiga larver leva i svampar, multnande trä o.d. “

Hämtat från Svensk Uppslagsbok.

0

h. k-holmen

6 sep 2011 kl. 23:22

Hittade just mitt svar
.. http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=180600&view=open&fnr=1

Men är självklart nyfiken på andras åsikter. Tack Marina förresten.

0

Svampnörden

7 sep 2011 kl. 00:29

Inte ens de du köper är helt fria från angrepp.

0

Markus

7 sep 2011 kl. 01:26

Jag är relativt noga med att leta upp dom små krypen men är inte överdrivet känslig.
Min far däremot är helt tvärtom “Så länge man ser att svampköttet är vitt och inte bara ihåligt så går de fint” verkar vara hans regel.

Med andra ord är jag uppväxt med inte “tokafria” svampar, och jag lever.

Insekter innehåller mycket protein =)

0

Birgitta D

7 sep 2011 kl. 10:07

Jag brukar skär runt angreppen, om man skulle ta enbart helt felfria KJ kulle det inte bli mycket i torken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone