Har idag plockat mina första KarlJohan till stort nöje. Har dock en fråga som jag inte har kunnat leta mig till här i forumet.. När ni torkar eller tillreder KarlJohan är de då helt tokafri från angrepp? Mina jag hittade idag varierade sig från helt jättefina utan det minsta lilla hål till några små pyttehål.. Jag har disekerat mina exemplar totalt och inte hittat någon form av kryp eller maskar. Äter ni dessa eller ska de vara helt fria från “hål”. Och förresten vad är dessa hål? Och vad är det de blir angripna av? Maskgångar? ..eller någon annan form av kryp som ätit sig in i svampen? Om jag mot all förmodan skulle ha missat någon bit med hål i sig, är det isåfall farligt? Så nyfiken.
Dessa lever i svamp:“Svampmyggor,Fungivor’idae (MycetophWidae),fam. bland myggorna, medelstora till smärre, smärta, myggliknande insekter med vanl. långa,, trådlika antenner, starkt välvd ryggsköld, långa,, smala ben med starkt förlängda höfter och långsträckta vingar. I Sverige finnas o.150 arter. S. träffas vanl. i skogsmark, där deras fotlösa,, cylindriska, glatta, vitaktiga larver leva i svampar, multnande trä o.d. “
Hämtat från Svensk Uppslagsbok.
Hittade just mitt svar
.. http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=180600&view=open&fnr=1
Men är självklart nyfiken på andras åsikter. Tack Marina förresten.
Jag är relativt noga med att leta upp dom små krypen men är inte överdrivet känslig.
Min far däremot är helt tvärtom “Så länge man ser att svampköttet är vitt och inte bara ihåligt så går de fint” verkar vara hans regel.
Med andra ord är jag uppväxt med inte “tokafria” svampar, och jag lever.
Insekter innehåller mycket protein =)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.