0 1284 visningar

4 svar

Vårtig röksvamp?

Fredrik S.

7 sep 2011 kl. 03:08

Hej!

Ny på forumet. Jag har för första gången plockat denna svamp och har identifierat den som vårtig röksvamp. Just de här växte i närheten av en äldre grupp, varav jag skar itu ett exemplar och tittade närmare för att upptäcka att den var brunaktig inuti (förutom i foten), och beslutade mig därför att lämna kvar dem (den gruppen). Som kanske syns på bilden så börjar åtminstone också ett exemplar av dessa som jag plockat skifta i något åt det mörkare hållet upptill. Några anlag till skivor kan jag inte se, men jag har aldrig skurit itu en vit flugsvamp, och inte sett hur en liten vit flugsvampsknopp ser, eller kan se ut inuti. Trots att jag anser mig vara säker på att detta är vårtig röksvamp så kan jag inte riktigt komma över att den är vit, som den vita flugsvampen. Jag har sett mängder av vita flugsvampar, det är ingen som helst ovanlig svamp där jag plockar. Men det är såklart inte dem jag intresserat mig för, utan trattkantarellerna och de olika riskorna som växt i närheten av dem.

Svampen luktar inget speciellt vad jag kan känna (åtminstone inget speciellt starkt), vårtorna (jag förutsätter att de är vårtor) ramlar mycket lätt av, och konsistensen är seg - huden runtom känns gummiaktig. Jag har för vana att vara mycket försiktig med nya svampar, därför skulle det vara mig till hjälp om någon som plockat och känner väl till vårtig röksvamp sedan tidigare kan ge ett utlåtande om svampen, förhoppningsvis kan jag kanske lättare ta ställning till den. Kanske är det solklart för den som känner väl till svampen att döma av bilden jag bifogat, eller så är förväxlingsrisken med vit flugsvamp inte på något sätt överdriven?

Jag överdriver förmodligen, men jag vore tacksam för svar. Hoppas ni har överseende med att det är en för mig helt ny, helt vit svamp av en sort som jag aldrig tidigare intresserat mig för.

Vårtig röksvamp?

0

Lena M

7 sep 2011 kl. 07:30

Ja det är riktigt, man skall vara försiktig med nya arter man plockar, men de du har på bilden är röksvampar.
Jag har aldrig tittat på vit flugsvamp i tidigt skede, nu blev jag nyfiken och skall skära itu en nästa gång jag ser dem.
I.a.f sägs det att röksvampar är ätliga så länge de är vita i köttet, du kan söka på nätet om du vill ha mera info, finns även lite om dem om du klickar på ” matsvampar ” till vänster.

0

Birgitta D

7 sep 2011 kl. 10:04

Skiva den och knaperstek i rikligt med smör. Gott.

0

Fredrik S.

7 sep 2011 kl. 17:06

Hej igen!

Tack för era svar! Ja, så visst är det vårtig röksvamp ändå. Det känns bättre nu att få det bekräftat också av andra, det egna omdömet räcker en bit men inte alltid hela vägen. ;)

Blir lite orolig när jag hör om förväxlingsrisker med farliga svampar. Flugsvampsknopparna anges ju som möjliga att förväxla med röksvampar både här på svampguiden och i Nya svampboken.

Lena, här är länk till en sida jag hittade med både illustrationer och foton av bl.a. några “äggliknande” (?) svampar i genomskärning, samt den vita flugsvampen:

http://www.nemf.org/files/lincoff/lookalikes/poisondraw6.html

Och jovisst, även på bilden tycker jag mig nu se anlag till skivor, la inte märke till dem först. Tror inte jag överhuvudtaget sett en vit flugsvamp i detta äggstadie (definitivt inte i vetskap om vad jag har tittat på), däremot flertalet utvuxna, ståtliga exemplar. Undrar om man inte måste ner och gräva en bit i jorden för att finna så små flugsvampar, flugsvampen på bilden är ju jordig?
Själv skulle jag vilja känna på konsistensen på en vit flugsvampsknopp, jag tyckte att konsistensen på röksvampen var speciell. Nästa gång jag är i skogen ska jag i alla fall ta tillfället att lukta på en vit flugsvamp, det har aldrig fallit mig in att göra det.

0

Fredrik S.

7 sep 2011 kl. 18:42

Vårtig röksvamp luktar ju starkt och påminnande om vitlök! Eller är det bara jag som tycker det?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone