Har ätit både brun och saffransgul kamskivling och så läser jag detta:
http://www.gp.se/nyheter/bilder/1.714411-giftiga-svampar/1.714417?pageNr=1#placeholder
eftersom rubriken passar så fortsätter jag med en annan fråga:
I söndags var jag ute med svampkursen i ett område med många grå kamskivlingar. De flesta var helt normala men en deltagare kom till mig med ett jätte-exemplar, säkert ca 3-4 dm hög och ca 2, 5 i hattdiameter.
Jag tog upp kameran förstås men då tappade han svampen som splittrades till en oigenkännelig hög på vägbanan - asfalterad cykelbana, tyvärr….inget att ta bild på längre.
Min fråga är då hur stor en grå kamskivling ska kunna vara som “normal” ???
tack Irene!
Efter googling tycker jag nog att
amanitorna battarae och
magnivolvata är de som stämmer i färgen.
den sistnämnda är som jag förstår störst och verkar även stämma med växtplatsens karaktär
“mixed forest with Aspen, Birch, and Spruce forest of the Scandinavian peninsula”
Märkligt nog så var träden som svampen växte intill några av de mäktigaste aspar och björkar man kan tänka sig! Deltagare rapporterade även jätteexemplar av soppar och riskor från ett område ca 20 m radie omkring dessa stora träd….
tillfälligheter kanske men visst får man en tankeställare om växtplatsers betydelse för växtligheten
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.