Hej!
Jag och min flickvän tror oss har hittat några stensoppar, men eftersom det är första svampen vi någonsin plockat i matsyfte utöver kantarell så skulle det vara skönt att få arten bekräftad även ifall den verkar stämma in på beskrivningen.
Hatten på den största soppen är lite porös, jag läste att det kan bero på något parasitangrepp, stämmer det?
Vi plockade dom klockan 18:00 igår kväll och dom har legat i rumstemperatur över natten, är dessa svampar redan dåliga och bör slängas eller kommer de åtminstone hålla till ikväll?
Förvälla eller skära i tunna skivor och torka?
Tack på förhand!
Mvh Jimmy
Kanske stensoppar
Tack för svaret Bo,
Ja, nu när du säger det så märker jag också att porlagret är tydligt angripet av något, ska ja och skära bort det mesta av rören för säkerhets skull.
Enligt din rekommendation får det bli torkning :) Jag hittade några trådar om det här på forumet, och jag antar att det bästa sättet för mig utan utrustning är att skiva dom tunt och lägga dom på tidningspapper vid ett element? För att sedan lägga dom i en tät glasburk ifall de inte hunnit bli dåliga.
Blir stensoppen slemmig ifall man försöker förvälla den och frysa den?
Jan A, efter att ha läst runt lite på forumet skulle jag nog vara beredd att hålla med dig, speciellt angående den stora svampen.
Jag har testat att skiva de mindre svamparna nu (den stora som bilderna var på var som ni misstänkte ful och maskangripen), och de bitarna jag har behållt ser faktiskt ganska bra ut (sagt av någon som saknar svamperfarenhet).
I en av svamparna kräladre tre stora larver i roten, så jag kasserade allt under huvudet helt och hållet. Det som är kvar har många små maskhål i sig men det kanske är standard i skogssvamp?
Bifogar bild på skivorna :)
Skivad stensopp
Visst är det standard med mask i soppar, men inte om man ska kalla det prima kvalitet.
Hatthuden + gamla skumgummiaktiga hattar är det som gör att det löddrar när man lagar till dem.
Själv brukar jag skala av hatthuden på stensoppar, och givetvis tar jag bort rörlagret - redan i skogen för att inte larverna där ska hinna kila upp i hatten, dom är snabba.
Jag skulle aldrig låta soppar ligga orensade över natten. De åldras så fort när de har plockats.
Jag kanske får överväga att slänga de här stensopparna i så fall, det skulle ju vara tråkigt ifall mitt förstaintryck av dem blev dåligt bara för att jag prompt skulle använda “testsvamparna” istället för att plocka helt färska.
Inför vår nästa plockning, hur kommer det sig att du alltid skär bort rören? (Jag antar att du menar hela rör-delen, dvs ungefär halva delen av svamphuvudet)
Många verkar tycka att det sitter mycket smak i rören. Ifall man skivar soppen tunt för torkning direkt när man kommit hem så borde man väl kunna se ifall rören går att äta eller inte?
Tack för svaren, mycket lärorikt!
MVH
Jag skulle absolut rensa bort rören när de är så där gröna. Det är bara helt ljusa (nästan vita) rörlager som får stanna kvar på mina stensoppar och bara om de inte ser angripna ut underifrån.
Sen är dina skivor fulla av maskhål också, det syns på bilden där du skivat och lagt på tork.
Det är knappast farligt, men själv vill jag inte äta mask, så jag skulle absolut slänga de där svamparna och plocka nya fina istället.
Jag är inte så petig jag :-).. Förutom de riktigt stora KJ-åren, som kommer allt för sällan, hittar vi väldigt få stensoppar här.
Jag rensar bort porlagret om det ínte är ljust och fast redan i skogen. Men om en mask har krypit igenom svampen och gjort ett hål så äter vi den ändå. Lite skit rensar magen :-)
Åh vilket bra inlägg detta är!!! Tack Jimmy att du bifogade en bild med en svamp jag ser överallt! Men inte här i “matsvampar” dock. Tack snälla för alla upplysningar! Men då en annan nybörjarfråga. Jag har aldrig förstått det här med Karl Johan kontra Stensopp. Mina skogar här i Jämtland kryllar av de på bilden kallade Stensopp. Men det är väl inte Karl Johan? Snälla, kan nån reda ut begreppen för mig! Tacksam för svar! /Nybörjaren i Norrland
Stensopp = Karljohan = Boletus edulis
Rödbrun stensopp = Boletus pinophilus (=“tallkalle”)
Finluden stensopp = Boletus reticulatus
http://svampguiden.com/matsvampar/lista
I de nordliga skogarna finns två arter av stensopp, den som kallas karljohan och en som heter rödbrun stensopp.
Den sistnämnda växer tillsammans med tall och har oftast mörkare rödbruna färger, knölig hattyta, kan blåna en aning i rörlagret och får också en rödbrun ton på rörmynningarna med åldern.
Karljohan har en slätare hatt, nästan alltid med en ljus hattkant. Den kan också växa i tallskog, men mest med andra träd.
Söderöver finns finluden stensopp, som jag tror att det kan vara på Jimmys bilder. Hattytan är mera fibrig på den, och oftast ganska ljus.
Intressant diskussion på slutet, och roligt att bilderna kunde hjälpa dig lite Malin :)
Vi var iväg idag till samma ställe och kollade runt lite. Jag hittade en till svamp som vi först var bombsäkra på var en stensopp, den hade t.om. den lätta klibbigheten vid beröringen som de ska ha i fuktigt väder.
Men rik av era tips så skärde jag upp den direkt i skogen för att titta inuti den, och såg till min förvåning att köttet inte var rosa vid ytan och vitt inuti, utan snarare en rosa-vit “pudrad” färg rakt igenom. (Se bild 1 och 2).
När vi ändå var i farten passade vi på att plocka med oss (vad vi tror är en) tegelsopp (Bild 3)
Trots det olycksbådande utseéndet (det är någonting med dom sotsvarta prickarna som säger “ät mig inte, jag är farlig”) så läste vi att det är en bra nybörjarsvamp utan några riktiga förväxlingssvampar, men vi ska ta och kolla upp den noggrannare senare.
Hur som helst ligger båda svamparna på torkning igen efter att ha blivit rensade DIREKT vid hemkomst, och jag upprepar frågan: Är den nya svampen en stensopp trots det pudrade köttet? :)
Kanske stensoppar och tegelsopp
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.