0 283 visningar

5 svar

Hässelbyskogen 110906

Bo E

7 sep 2011 kl. 13:33

igår begav jag mig till naturreservatet Hässelbyskogen i norra Hovsta

Det var kungschampinjon jag var ute efter men jag fick börja promenaden med att skörda blodriska som fanns “hur mycket som helst” och nästan inget var angripet av larver!  Det fanns även gott om små finfina rödgula taggsvampar.

Men längst bort i området, vid gränsen till inhägnad betesmark såg jag några riktigt stora kungschampinjoner som stod och lyste på långt håll just precis där jag förväntade mig dem.
Det fanns även ett par tre mindre knoppar av samma art.

Nu frågar jag mig vem som behandlar kungschampinjonen på detta vis?
Området verkar vara bebott av grävling så den får första graden av misstanke…andra förslag kan ju vara sniglar eller rådjur - vad tror ni???

foto: Bo E-son

0

Bo E

7 sep 2011 kl. 13:36

mer bilder

det är förstås de stora exemplaren jag undrar vem som kalasat på

de små har bara obetydliga snigel(???)gnagmärken

ekorrar kanske oxå hör till de misstänkte

0

Bo E

7 sep 2011 kl. 13:37

mer bilder

0

Bo E

7 sep 2011 kl. 13:39

en annan undran är om det kan vara både vanlig och vit kungschampinjon som växt sida vid sida eller om den vita bara blivit “skalad” av något djur?

vad tror ni?

0

Birgitta D

8 sep 2011 kl. 08:38

Jag hittade mina kungschampinjoner söndersparkade i går, blir så arg om man nu inte vet vad det är såkan man väl låta dom stå, likadant med blomkålsvampen men det var förra hösten.

0

Bo E

8 sep 2011 kl. 12:03

ja tvåbenta marodörer blir man arg på men de fyrbenta som i mitt fall varit framme ska man väl inte missunna ett svampmål

men jag minns en gång när jag på avstånd såg några stora fina soppar i en park och inte hann fram innan några busfrön var där o demolerade dem så att man inte ens såg vilken art det varit

bara att bita ihop

egentligen är det ju föräldrarna man blir sur på som inte ser till fröna eller lär dem att vara rädda om naturens gåvor

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone