igår begav jag mig till naturreservatet Hässelbyskogen i norra Hovsta
Det var kungschampinjon jag var ute efter men jag fick börja promenaden med att skörda blodriska som fanns “hur mycket som helst” och nästan inget var angripet av larver! Det fanns även gott om små finfina rödgula taggsvampar.
Men längst bort i området, vid gränsen till inhägnad betesmark såg jag några riktigt stora kungschampinjoner som stod och lyste på långt håll just precis där jag förväntade mig dem.
Det fanns även ett par tre mindre knoppar av samma art.
Nu frågar jag mig vem som behandlar kungschampinjonen på detta vis?
Området verkar vara bebott av grävling så den får första graden av misstanke…andra förslag kan ju vara sniglar eller rådjur - vad tror ni???
foto: Bo E-son
ja tvåbenta marodörer blir man arg på men de fyrbenta som i mitt fall varit framme ska man väl inte missunna ett svampmål
men jag minns en gång när jag på avstånd såg några stora fina soppar i en park och inte hann fram innan några busfrön var där o demolerade dem så att man inte ens såg vilken art det varit
bara att bita ihop
egentligen är det ju föräldrarna man blir sur på som inte ser till fröna eller lär dem att vara rädda om naturens gåvor
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.