0 27389 visningar

12 svar

Torka Karl Johan?

Carina45

7 sep 2011 kl. 14:17

Har plockaten hel del Karl Johan svamp! Men jag får inte min svamptork förrän till helgen.
Hur gör jag nu? kan jag skiva den och torka den på så sätt? Tips någon som vet.

0

Bo E

7 sep 2011 kl. 15:45

skiva så tunt du kan o torka på direkten

ovanpå kylskåpet är mitt sätt, en del använder ugn eller lägger dem i bastun har jag hört

spara inga gamla soppar
möjligen rktigt fasta unga ex. klarar nåt dygn i kylskåp

0

Jimmy P

7 sep 2011 kl. 15:57

Jag är visserligen en stor novis på området, men jag läste runt på lite gamla trådar om torkning av Karl Johan idag på det här forumet.

Många verkar tycka att ifall de ska in i ugnen så ska det vara en varmluftsugn med fläkten igång, dock har somliga med bra resultat kört dom i en vanlig ugn på väldigt låg värme och ugnsdörren öppen.

Ifall man lufttorkar dom utan ugn eller annan stark värmekälla så verkar folk vara överens om att myggnät trumfar tidsningspapper. Dessutom verkar konsensus vara att en bordsfläkt riktad mot svamparna är bra.

Kan inte kommentera de här metoderna eftersom jag som sagt är nybörjare själv :P ifall jag förstått något fel så kommer säkert någon komma och rätt mig snart, annars hoppas jag att du fick ut något av det här inlägget :)

0

Irene A

7 sep 2011 kl. 16:15

Om du har något myggfönster, och vanliga element som värmekälla där du bor, är det enkelt. Ett förslag bara:
Rigga upp myggfönstret ovanför/intill elementet och lägg den skivade svampen där.
Är det värme på elementet, räcker det till som tork och ger automatiskt luftcirkulation.

När det är varmare ute och ingen värme behövs på elementen, är det svårare, då krävs en fläkt och lite tillskottsvärme för att få ut fukten ur svampen. Jag har använt en termostatreglerad värmefläkt, bara ställd på någon grad över rumstemperatur.

0

Christer

8 sep 2011 kl. 22:02

Jag har plockat svamp i kanske 22 år.
Då jag torkar dem så kom jag med åren på att de blev bäst då jag rensade dem och allt delade i små bitar och lät dem torka i luftkorgar som man kan ställa ovanpå varandra och det kommer luft mellan. Ställer dem vid ett fönster och med fönstret lite på glänt. Har aldrig misslyckats med detta.

0

Carina45

9 sep 2011 kl. 00:29

Jag läste på webben att man kunde torka i varmluftsugn (40 grader) och dum som jag ibland är gick jag på detta!! All svamp förstörd fick kasta all svamp och en erfarenhet rikare….

0

Lill, Skellefteå

9 sep 2011 kl. 06:58

Undrar vad som gick fel när du försökte torka i ugnen?
När min tork är full så brukar jag ta till ugnen och det går bara fint.
Min varmluftsugn har 50 grader som lägsta möjliga temperatur. Går bara fint!
Lägger svamparna som jag skivat i ganska tunna skiver på hushållspapper ovanpå gallret och dörren lite på glänt. Tar bara ett par timmar så är svampen torr.

0

buffy

9 sep 2011 kl. 07:59

Använd hellre myggnät än tidningspapper till KJ, skivorna kan klibba fast på pappret och då får man aldrig loss dem.

Du kan säkert torka dem nästan torra innan helgen och sen sluttorka när du får din svamptork. Nästantorra håller de sig flera dagar.

0

Boman

9 sep 2011 kl. 19:04

Carina, måste gått fel någonstans. kanske var svampen dålig innan. Jag torkar i varmluftsugn på max 50 grader nu när det är fuktigt ute och värmen inte är på än. Tunnskivat, med osthyvel eller mandolin går fortast, inga bitar på varandra. Luckan på glänt. Annars på myggnät i träram med en vanlig golvfläkt igång för luftcirkulationen.

Torkar just nu äppelringar i ugnen. Förkylningen låter mig inte gå ut i skogen.

0

Birgitta F

9 sep 2011 kl. 21:04

För några år sedan så hittade jag grymma mängder KJ . Tog min klädbackställning ur garderoben la myggnät på hyllorna och vips en torkställning. Tillförde cirkulation av luft med en fläkt.
Fick precis ett reklamblad från JULA med en liknande ställning på hjul (249:-)

http://www.jula.se/tradback-med-hjul-667001

0

Lut

2 sep 2016 kl. 14:14

Skiva, tråda upp med nål, häng framför fönster.  Underbara gardiner!

0

Mamsellen

27 sep 2017 kl. 20:18

Hej. Hur tunt måste man skiva Karl-Johan om man ska torka dem i svamptork?

0

Mamzellen

27 sep 2017 kl. 22:26

Hej. Hur tunt måste man skiva Karl-Johan om man ska torka dem i svamptork?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone