Jag är visserligen en stor novis på området, men jag läste runt på lite gamla trådar om torkning av Karl Johan idag på det här forumet.
Många verkar tycka att ifall de ska in i ugnen så ska det vara en varmluftsugn med fläkten igång, dock har somliga med bra resultat kört dom i en vanlig ugn på väldigt låg värme och ugnsdörren öppen.
Ifall man lufttorkar dom utan ugn eller annan stark värmekälla så verkar folk vara överens om att myggnät trumfar tidsningspapper. Dessutom verkar konsensus vara att en bordsfläkt riktad mot svamparna är bra.
Kan inte kommentera de här metoderna eftersom jag som sagt är nybörjare själv :P ifall jag förstått något fel så kommer säkert någon komma och rätt mig snart, annars hoppas jag att du fick ut något av det här inlägget :)
Om du har något myggfönster, och vanliga element som värmekälla där du bor, är det enkelt. Ett förslag bara:
Rigga upp myggfönstret ovanför/intill elementet och lägg den skivade svampen där.
Är det värme på elementet, räcker det till som tork och ger automatiskt luftcirkulation.
När det är varmare ute och ingen värme behövs på elementen, är det svårare, då krävs en fläkt och lite tillskottsvärme för att få ut fukten ur svampen. Jag har använt en termostatreglerad värmefläkt, bara ställd på någon grad över rumstemperatur.
Jag har plockat svamp i kanske 22 år.
Då jag torkar dem så kom jag med åren på att de blev bäst då jag rensade dem och allt delade i små bitar och lät dem torka i luftkorgar som man kan ställa ovanpå varandra och det kommer luft mellan. Ställer dem vid ett fönster och med fönstret lite på glänt. Har aldrig misslyckats med detta.
Undrar vad som gick fel när du försökte torka i ugnen?
När min tork är full så brukar jag ta till ugnen och det går bara fint.
Min varmluftsugn har 50 grader som lägsta möjliga temperatur. Går bara fint!
Lägger svamparna som jag skivat i ganska tunna skiver på hushållspapper ovanpå gallret och dörren lite på glänt. Tar bara ett par timmar så är svampen torr.
Carina, måste gått fel någonstans. kanske var svampen dålig innan. Jag torkar i varmluftsugn på max 50 grader nu när det är fuktigt ute och värmen inte är på än. Tunnskivat, med osthyvel eller mandolin går fortast, inga bitar på varandra. Luckan på glänt. Annars på myggnät i träram med en vanlig golvfläkt igång för luftcirkulationen.
Torkar just nu äppelringar i ugnen. Förkylningen låter mig inte gå ut i skogen.
För några år sedan så hittade jag grymma mängder KJ . Tog min klädbackställning ur garderoben la myggnät på hyllorna och vips en torkställning. Tillförde cirkulation av luft med en fläkt.
Fick precis ett reklamblad från JULA med en liknande ställning på hjul (249:-)
http://www.jula.se/tradback-med-hjul-667001
Hej. Hur tunt måste man skiva Karl-Johan om man ska torka dem i svamptork?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.