0 239 visningar

5 svar

Svampnörd behöver hjälp

Svampnörden

6 sep 2006 kl. 17:55

Jag ska laga en god karl johan risotto med kyckling till, till mig och barnen.
Hur använder jag bäst min torkade KJ?
Blötläggning och sedan använda som färsk eller helt enkelt hur gör jag bäst. Är hemma om en timma ungefär och skulle uppskatta ett svar då. Finns det redan på forumet så får någon ge en länk har inte tid att leta just nu, jobb, jobb, jobb.

Tack på förhand!

0

Ina

6 sep 2006 kl. 18:24

När det är “bitar” av torkad svamp brukar jag blötlägga. Är det “svamp-pulver” strör jag det bara rakt ner i grytan!

Lät gott det där! :o)

0

Fia A

6 sep 2006 kl. 18:32

Lägga i en liten stund i riskoket mot slutet kanske? Som de där risotto-mixerna man kan köpa med torkad KJ, kryddor och snabbris i. De har man ju bara i vatten i och tjoffar ihop i stekpannan alltihopa.

0

Franco Matli

6 sep 2006 kl. 19:22

Fia den är inte risotto det är mat till grisen.

0

Svampnörden

6 sep 2006 kl. 22:28

Tack för hjälpen Ina!

Blötlade svampen och sedan stekte jag den som färsk.
Smakade underbart gjorde det också. Till och med ungarna poängterade det flera gånger.

Fia jag fattar inte vad du snackar om *fnys*.

0

Fia A

6 sep 2006 kl. 23:18

Äschdå, jag har blivit bjuden på en sådan som smakade riktigt bra. Vi spetsade den iofs med lite smaskiga saker som parmesanost och tigerräkor och annat gott, det kanske var det som gjorde susen ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone